Annons:
Etikettallmänt
Läst 2807 ggr
Moln32
2016-09-28 18:19

Till er föräldrar

Jag har ingen aning om jag borde skriva detta inlägget på denna sajten men är inte så bra på iFokus än. Jag vill fråga er lite om era åsikter och vad ni tycker, vad ni skulle göra mm. Det är så att jag är 15 år och har sjukt dåligt självförtroende, mår även inte så bra och låser ute mina föräldrar ofta. Blir så irriterad när dem frågar "Vad gjorde ni för kul i skolan?" Kul? Den var hemskt.. Alla personer i min ålder verkar han en slags "stil" och när jag blir stor vill jag hålla på med kläder, är sjukt inriktad i kläder och älskar mode tidningar. Men jag har inte själv pengar till smink och kläder.. (Har smink och kläder Ofc men kan inte uppdatera så ofta) Får 250kr var av mina föräldrar varje månad men får sällan dem pengarna då dem ofta betalar mina saker och det stiger upp till 600kr ist.. (Så som hudvårds produkter, bus) Men jag är så avundsjuk på min storasyster som är 17år. Hon har jätte bra självförtroende, har en pojkvän och håller på med ridsport.. På bara hästarna har vi säkert lagt över 100 000kr. Min syster hon får jätte dyra hjälmar, ridkläder, utrustning mm. Plus så kostar tävlingar, träningar mycket. Mamma och pappa säger att jag får mer saker för att dem betalar bara ridsport till henne, om hon vill ha "vanliga kläder" smink mm måste hon betala själv. Jag har använt argumentet sååå många gånger att det är orättvist att hon får så mycket pengar, alla pengar går till henne men inte till mig. Mamma säger att om jag också har en aktivitet kan de också betala alla "grejor" men om man mår psykiskt dåligt, har haft en depression och har inte självförtroendet att börja i en aktivitet och ser ända sättet att göra sig själv vacker för att må bra, är det fel? Är det fel av mig att tänka så? Och ja min mamma svarar alltid.. Att jag var intresserad av ridsport tidigare men det var innan jag blev utfryst i stallet, inte bara av jämnåriga utan även vuxna som ofta brydde sig inte om mig, såg mig som luft och behandlade mig en gång riktigt otrevligt som gjorde att min mamma skällde på dem lite.. Trodde hon skulle förstå från den gången men tydligen inte.. Får heller inte tag på något jobb, har frågat så många livsmedelsbutiker av slag men de tycker jag är för ung.. Hur ska jag göra så att mina föräldrar iallafall förstår? Och kanske till och med förstår hur jag mår angående skolan mm. Tack i förhand.

Annons:
Tokryck
2016-09-30 10:32
#1

Ibland kan det vara lättare att skriva ner sina tankar. Utgå från det du har skrivit här och skriv ner dina känslor. Låt dem läsa och så får de komma till dig och prata. Då vet de en del av bilden och kan ställa bättre frågor som du kan svara på. Utveckla det med skola och ditt dåliga självförtroende. Det är jätteviktigt att du får hjälp med detta. Det är stort att du börjat skriva av dig!

mollyt
2016-10-25 19:49
#2

Jag tycker att det är jättebra att du kan sätta dina känslor i skrift, och kanske göra som #1 skrev att låta dina föräldrar läsa vad du skrivit? Jag gjorde själv så när jag var yngre - om det var något jobbigt jag ville prata med mina föräldrar om så skrev jag ner allt jag ville ha sagt och lät mamma läsa det först och SEN kunde vi prata. På så vis kunde jag berätta om den mobbning jag utsattes för utan att riskera att bli avbruten eller börja gråta och liknande. Det fungerade jättebra för mig, så det kan jag varmt rekommendera.

Sedan förstår jag nog dina föräldrar också som säkert har en tanke med att din syster och du ska få lika mycket fickpengar - och att de betalar hennes hästhobby utöver detta. Men visst är det orättvist att du inte får samma stöd.

Jag vet att när jag var yngre och red så fick min bror pengar till annat för att mina föräldrar ansåg att det var mer rättvist så - det var ju inte hans "fel" att min hobby var mycket dyrare än hans…. Men det där är nog något som varje familj tar ett beslut om själva hur man tänker. 

Jag hoppas att du kan få stöd och hjälp i att förbättra ditt självförtroende! Stor kram

Upp till toppen
Annons: