Annons:
Etikettstora-barn-7-år-och-uppåt
Läst 27057 ggr
tacktack
9/21/13, 8:20 PM

Fel att klappa till sitt barn när dom gör fel?

Vad tycker ni.. Är det verkligen fel att ge sitt barn en svag liten örfil jag menar givetvis inte att slå så dom lider illa av det framöver utan mera en tillrättavisning. Jag skulle själv uppskatta om man testade den varianten på mig när jag var liten då det gick väldigt utför för mig hela tiden och inte alls blev något bra i framtiden. Därför tror jag själv att om mina föräldrar hade slagit mig eller gett mig en liten smäll bara så att säga hade kanske fungerat och fått mig att bli ett bättre barn. Vad tycker ni ? skulle jag själv ha barn skulle jag givetvis slå till grabben om han inte kunde sköta sig… Nu är jag inte direkt sugen på att skaffa barn men skulle nog om jag hade en ge han en liten klapp över ansiktet om han gjorde något fel. Då menar jag inte fel som i små saker, utan mera att han krossar en ruta eller beter sig som ett problem barn rätt och slätt. Så vad tycker ni?

Annons:
-Cissi-
9/21/13, 8:24 PM
#1

Nej det tycker jag värkligen inte. Man ska inte slå nån för att dom gör fel. Det finns många andra saker man kan göra för att tillrättavisa barnet utan att bruka våld.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

NinjaKakan
9/21/13, 8:27 PM
#2

Absolut inte! Nu har jag inte själv barn och kanske inte planerat inom det närmsta och gled bara in här på ett nötskal men tänker säga min åsikt ändå. Absolut inte! Aldrig i livet. Jag har svårt att tro att det gör någon till en bättre människa för att man får sig en örfil och dessutom är det olagligt att aga sina barn, och jag antar att en örfil tillhör aga. Sen att jag kan förstå att man känner sig frestad då sitt barn står och gallskriker och slåss eller vad som men det är verkligen inte lösning på något. Ärligt tror jag fortfarande att våld föder våld och jag har svårt att se ett barn ha mer respekt för sina föräldrar om dom får sig en örfil än om man tar saker som en vuxen människa ska kunna göra. Alltså förklara och "straffa" på ett sådant sätt som t.ex inget godis eller vad som helst. Men inget som har någonting med våld att göra. Personligen har jag blivit en sämre människa av det. Skulle aldrig lägga en hand på mina barn på det sättet. Aldrig.


tacktack
9/21/13, 8:38 PM
#3

Men jag menar givetvis inte att man ska slå sitt barn bara för att det skriker lite… Och absolut inte att man rent av ska slå det.. Men en liten örfil i rätt hastighet är det verkligen att aga? Kolla på alla äldre personer idag dom som är födda från 70 talet och neråt.. dom har en annan sorts diciplin (oftast) många blev agade osv. Kan det verkligen inte komma något possetivt ur detta? Jag ser saker annorlunda det gör jag verkligen därför är det skönt att höra vad ni "normala" har att säga om saken

NinjaKakan
9/21/13, 8:41 PM
#4

#3 Jo det har dom säkerligen. Jag är 91 och jag behandlar folk som dom behandlar mig. Men nog om det. Det är säkert sant men jag har svårt att tro att det har med att dom fick sig en lusing att göra. Möjligen för dom har fått jobba för saker och inte mest troligen haft en silversked i mun. Sen tycker jag att det handlar om uppfostran och var man sätter gränser. Men våld ska inte behöva brukas. Men vad vet jag, har som sagt inga barn så någon som har kan nog tala bättre för detta än vad jag kan.


tacktack
9/21/13, 8:53 PM
#5

Våld kanske inte ska behöva brukas absolut inte. Jag tycker det vore nödvändigt. Jag tror ungar skulle förstå efter en sådär 10 örfilar att nu är det nog, jag tror inte skrik och små tjaffs föräldrar emellan räcker för alla barn och då måste flatan komma fram. När är det rätt att slå ett barn då isf? Låt säga att jag tar ett hemsk exempel då… En 12 årig pojke är på fel väg i livet bråkar stökar till det och struntar i skolan… en dag sticker han kniven i magen på en kille som går i samma skola. (Extremt exempel jag vet) Men ska man då fortsätta på samma väg som man gjort tidigare som förälder och försöka prata med barnet och med irriterad röst säga nu gjorde du fel och börja skrika lite smått? får man någonsin gå över gränserna som ni säger att man inte ska gå över?

LisenN
9/22/13, 10:34 AM
#6

Eftersom den här sajten handlar om ett respektfullt föräldraskap där man fokuserar på att bygga en trygg grund för sina barn tror och hoppas jag att ingen här ser våld som något som ska förekomma i relationen förälder-barn.

Kan inte för mitt liv se hur ett barn ska bli mer respektfullt av att bli örfilat.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Annons:
heden
9/22/13, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nej klappa till någon annan är förbjudet att göra. Bästa sättet är att prata med barnet och förklara att man krossar inga rutor och det blir dyrt för mamma och pappa som då måste betala mycket pengar. Sedan förklara att han själv kan skada sig. Man bli ingen bättre människa av att få stryk. Slår man sina barn så ska man inte skaffa barn. Aga är förbjudet.

JossanH
9/25/13, 11:40 AM
#8

Varför skulle våld mot barn ge bättre uppfostrade ungar? Det skulle förmodligen bara bidra till fler otrygga och rädda barn som själv inte vet vart gränsen går för, vad du kallar "okej våld" och övervåld. Om man får örfila barn får man då även örfila vuxna som man tycker "inte sköter sig"? Och som exemplet att någon sticker en kniv i magen på en annan, tror du då att en örfil gör att barnet förstås att det var fel? Ska man börja slå det barnet som redan har en uppenbar snedvriden syn på andra människor, för att få barnet att lära sig om empati och respekt för andra människor? Det var något av det mest underliga jag hört.. :/ Som nämnts ovan så finns det stora förändringar i vårt samhälle om man jämför 50-60tal med nutiden. Det är så mycket mer som hänt som på erkar barn än olaglig aga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfan-13
9/28/13, 4:51 PM
#9

Våld (oavsett grad) hör aldrig hemma i relationer individer imellan! Spelar ingen roll hur stora fel och övertramp ett barn (vuxen eller djur) gör, det är ALDRIG ok att ta till våld! Det finns betydligt bättre och effektivare sätt att komma åt problem!

deeremf
9/30/13, 10:36 AM
#10

Jag kan kontrollera min son bara med rösten ensam, han vet han gör fel när jag skärper rösten, annars försöker jag hällre förklara för honnom varför vi gör som vi gör och varför han blir tillsagd, mycket lättare och skapar ett bättre förhållande än att ge honnom en smäll.

[Thiah]
10/12/13, 6:29 PM
#11

Många av dagens ungdomar verkar/är ouppfostrade för att deras föräldrar har bråttom. Många föräldrar lägger väldigt lite tid på sina barn idag och man verkar nästan förvänta sig att barn ska lära sig respekt, tolerans och annat automatiskt.  Mina föräldrar har aldrig lyft handen mot mig men dom har funnit där och visat med exempel hur man ska bete sig. Andra föräldrar låter sina barn få igenom alla sina krav och det leder inte heller till nått bra. 

Detta gäller självklart inte alla föräldrar. Finns många jättebra föräldrar där ute som kämpar och deras barn blir underbara individer utan aga.

Ove-D
10/13/13, 9:49 PM
#12

Jag tror att våld/slag/aga föder rädsla, inte respekt.

deeremf
10/14/13, 8:35 AM
#13

#12 och i värsta fall ett barn som slår då det är de föräldrarna lärt ut.

Annons:
[Shia]
5/21/17, 11:02 PM
#14

Att slå sitt barn är aldrig okej. Jag menar, om tex barnet hamnat i slagsmål är det då ok å slå till den? Om en lätt? Du vet ju inte varför h#n hamna i det, varför h#n gjorde så, om h#n var rädd, kände sig hotad, inte visste vad h#n skulle göra. Då är det bättre att förklara att man skadar inte andra människor, att om det blir konflikt är det bättre du berättar för någon vuxen(skapas då tillit ist för rädsla-annar ksk den inte vågar berätta om ngt händer framöver -i rädsla att bli skadad

Tokryck
6/7/17, 12:22 PM
#15

Skulle du hellre få en klapp/smäll på kinden än att bli behandlad med respekt och diskutera/prata/bli visad/få uppmärksamhet? Låter väldigt konstigt i mina öron och inget jag skulle utsätta min dotter för. Går det så långt kallar jag det mer för att kunskapen om hur du ska hantera situationen inte finns. Då är det kunskap som behövs, inte ta i med händerna.

Azeman86
6/27/17, 12:54 PM
#16

Om man känner att man måste ta till våld mot ett barn , vare sig en liten örfil eller en ordentlig smäll så bör man se över sig själv som förälder och lära sig mer om barn. Kanske skulle alla må bättre med hjälp av en annan familj där barnen kan leva tryggt utan misshandel (räknar även in en liten örfil där i "misshandel"). Plus att man bör söka hjälp till sig själv om man ser våld/misshandel som en lösning i barnuppfostran.

Mortiscia
6/30/17, 8:36 PM
#17

Det du beskriver (örfil) hör till aga. Aga har varit olagligt i flera decennier. Det leder dessutom inte till något som helst bra resultat, såvida man inte tycker det är bra att en unge gör som man säger bara för att den i grunden är rädd för en. Vem skulle vilja göra så mot sitt barn?? För mig är det fullständigt obegripligt! Det finns dessutom gott om forskning som visar att våld mot barn (ja, allt slags våld, även lindrigare former samt psykisk misshandel) har otroligt djupa följder hos barnet. Det går inte att säga "jag fick dask/örfilar/smäll på händerna och det blev minsann folk av mig med!" för vi snackar inte om att folk blir psykopater, däremot har det andra känslomässiga och mentala följder som är skadliga, både på kort och lång sikt, även om det inte står skrivet i pannan på folk. Barn som blir slagna slår ofta sina egna barn också, hur hälsosamt är det på en skala? Våld är aldrig lösningen!

Tjeja
7/21/17, 4:51 AM
#18

#0 Du behövde säkerligen mer, konsekvent och framförallt tydligare gränssättning när du var barn. Allt det kan man göra utan att ta till våld! Att du föreslår tex örfilar som metod talar själv sitt tydliga språk. Du fick uppenbarligen inte uppleva tydliga gränssättningar eftersom du föreslår aga som en lösning. Våld är nämligen något människor tar till när de inte vet något annat sätt. Dvs saknar kunskap, insikt och erfarenhet av andra lösningar på problemen. Till exempel kanske dina föräldrar väntade för länge med att säga ifrån och sätta stopp för dig? Svåra beteenden behöver man stoppa tidigt innan de hinner utvecklas liksom. Och gör man det i tid kan det räcka med tillsägelse och förklaring t e x. Eller bara det att stoppa ett beteende innan de negativa känslorna tar över styr hos barnet. Som exempel bara.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nalaa]
10/16/17, 9:17 PM
#19

Det är ALDRIG okej att slå ett barn! Oavsett situation!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[rytm]
3/19/19, 5:53 PM
#21

Aldrig ok att göra däremot vara konsekvent som förälder. Våra två söner har aldrig  upplevt någon form av fysiskt våld inte heller i den mindre skalan det vi kan göra är att ta tag i en arm och säga stopp nu räcker det men då markerar vi utan att göra skada på ett milt vis där vi enbart bromsar upp förloppet ingenting annat.

Att klappa till någon inte ok oavsett det gäller barn eller vuxna.

Tjeja
3/25/19, 11:08 PM
#22

Jag tänker spontant att man kan lära ett barn/en individ gränser genom konsekvenser av sitt handlande utan att använda våld.

Tex.. klottrar barnet ner något… får det göra rent efter sig själv. Har man sönder en sak blir man utan den etc etc. Skriker man i affären och inte slutar skrika så åker man hem och det blir inte handlat varken godis eller vad det nu var man behövde/ville ha då. o s v. 

Visst det låter säkert lättare sagt än gjort. Men jag tänker rent spontant vad jag själv tycker att man skall ha för utgångspunkt i sin tanke vid uppfostran. 

Dvs konsekvensen är aldrig "mamma/pappa blir arg och då får jag stryk" utan "har jag sönder den här blir mamma/pappa ledsen och vi har ingen sådan kvar mer"

Detta resonemang förutsätter givetvis att barnet är gammalt nog att själv kunna förstå sambandet orsak och konsekvens. Innan det tänker jag att ett barn är för litet för någon form av "tillrättavisning" för något felaktigt beteende så att säga utan det ligger på den vuxnes ansvar att se till att barnet ej kan orsaka sig själv eller andra skada.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Päronfarsan
4/14/19, 11:26 AM
#23

Det är säkert en effektiv uppfostringsmetod men samtidigt lär man barnen att fel ska straffas med våld och vips har du uppfostrat en våldsverkare. Skulle själv aldrig någonsin kunna lägga en hand bärandes annat än kärlek på min egna små änglar.

Päronfarsan
4/14/19, 11:26 AM
#24
JRSN
4/14/19, 12:46 PM
#25

Fysiska disciplinåtgärder är förstås varken lagligt eller tillrådligt. Men det som jag tror att 'tacktack' avser är en slags "spegling" av det motparten gör. Man måste komma ihåg att det inte är alla individer som klarar att 'ta in' vare sig verbala argument eller ett visst eftertryck i tillrättavisningens tonläge. Därav speglingen, dvs att härma motpartens agerande, fast på ett symboliskt sätt. Dvs, får man t.ex. ett slag på armen så ger man ett slag tillbaka (men löst, bara för att markera att det gjorde ont). Om motparten gapar och skriker rakt ut så gapar man och skriker tillbaka, med moderation, för att visualisera för motparten vad han/hon håller på med. Dock, den här metoden kräver verkligen att man vet vad man gör, att man är empatisk och har full kontroll över situationen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
4/17/19, 7:56 AM
#26

JA till frågan i #0! Det är fel att "klappa till sitt barn", det är fel att skrika till sitt barn, det är fel att klappa till barnets bråkiga kompis, sin fru, sin man, sin syster, sin chef….

Det är så enkelt egentligen. Som vuxen ska man lära barnet hur man ska uppträda, det vill säga man slår inte någon annan. Särskilt inte en som är liten och försvarslös och som är helt beroende av en…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/17/19, 7:59 AM
#27

Dessutom är det förbjudet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
5/26/19, 9:46 AM
#28

#26 Bra skrivet.

Hittade denna tråden av en slump och blir helt förtvivlad över att det finns människor som tycker det är OK att slå någon annan. Att slå ett försvarslöst barn finns inga ord för….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
5/11/22, 3:08 PM
#29

#28: Man kan undra om TS bara vill trolla - de är ett misslyckande om örfilen kommer fram oavsett hur mjuk den är.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Tismon]
5/11/22, 3:15 PM
#30

Jag blev tillklappad när jag var liten, det gjorde inget bra och inget dåligt för mig - bara onödig förvirrning (det var aldrig för "hårt").

Är bra att ha i åtanke att barn oftast inte vet bättre och fysiska tillsägningar förklarar inte till barnet vad de gjorde var fel, det kan däremot skapa en rädsla och förvirrning.

  • Redigerat 5/11/22, 3:15 PM av [Tismon]
[RasaNebulis]
5/11/22, 10:39 PM
#31

Den här tråden är väldigt gammal, så jag undrar varför ni återupplivar den igen? 🤔

[Tismon]
5/11/22, 10:43 PM
#32

#31: Det har skrivits lite i den till och från genom åren 🤷‍♀️

Pyttelite
5/11/22, 10:47 PM
#33

#31: Det blir aldrig för gammalt att påpeka att fysisk aga inte fyller en funktion.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Anonym
Anonym
5/11/22, 11:04 PM
#34

#33: visst, men tror nog hen menade att det inte skrivts något sedan 2019 innan dagens kommentar.
Så varför inte bara skapa en ny tråd istället?

Annons:
Pyttelite
5/11/22, 11:10 PM
#35

#34: Varför skulle det skapas en ny tråd - förstår inte och förstår inte heller varför du behöver vara anonym.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[RasaNebulis]
5/11/22, 11:18 PM
#36

#32, #33: Har inte skrivits i den sedan 2019.
Vill man ta upp det om barnaga ( som f.ö är förskräckligt att en del sysslar med) nu, är det då inte bättre att skriva nytt inlägg om det istället för att väcka liv i en tråd som sovit i 3 år?
Eller tänker jag fel?

Blev iallafall förvånad. 😅

Magi-cat
5/12/22, 7:41 AM
#37

Det är tyvärr lika aktuellt nu som då.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
6/17/22, 11:54 AM
#38

Att slå någon kan aldrig vara rätt

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
6/17/22, 12:22 PM
#39

Ett nederlag som förälder om det inträffar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: