Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikettskola
Läst 3206 ggr
LisenN
0

Kvarsittning?

Min 8-åring kom hem från skolan med ett papper häromdagen, det var information om vad som kommer hända när elever beter sig "illa".

Blev lite förvånad när jag läste att de kommer införa kvarsittning, trodde inte det förekom längre och definitivt inte i årskurs 2.

Tycker ni kvarsittning är ett bra sätt att komma tillrätta med problem i skolan?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Tusen
1

Pesonligen tycker jag "kvarsittning" skall betraktas som en förmån.

Då får ju barnet/eleven egen tid med läraren och får också den hjälp som den bäst behöver.  Så att se det som ett straff tycker jag är konstigt.

smurfan-13
1

#1 fast det låter ju som att skolan använder det som just ett straff. :( Annars kan jag hålla m dig, men då behöver även skolan lägga upp informationen och undervisningen kring det på ett sådant sätt så eleverna inte upplever det som ett straff.

#0 kan nog känna att jag skulle ställa mig kritisk till det. Sen så kan jag hålla m #1 om att det KAN vara en förmån, men det är inte riktigt så enkelt kan jag känna

LisenN
2

Precis, ett straff för 8 åringar.  😮

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Ove-D
0

Vad finns för andra alternativ? Hur kan skolan och föräldrarna samarbeta för att eleven ska få en lärorik tid i skolan?

sussa08
1

Nu va det länge sen jag kikade in här!

Många intressanta ämnen jag missat ^^

Hur som, Kvarsittning känns primitivt… Man ska inte använda det som straff för att barnet inte "sköter sig"

Vad menar man med inte sköter sig?

Är det inte bättre att införa at man, efter skoltid, erbjuder elever/föräldrar att under en timma ha lite specialundervisning för barnen som kanske ligger lite efter och behöver extra stöd i ett eller flera ämnen, för att slippa massa extraarbeten på "hemmatiden"?

Det är något jag i alla fall hade behövt på min tid (Jag får sähga så nu mera då det är 9 år sen jag gick i grunskolan, hihi!) och mina föräldrar hade säkert även de sett det som en bra lösning! Nog för att jag hade hatat det då men det hade varit bra!

När vi inte skötte oss i skolan så vart föräldrar ditkallade…

Mycket stökiga barn fick ha sina försäldrar närvarande vissa dagar och de fick turas om. Dock var hela våran klass stökig :P

Det är väl viktigare att se vad som gör att barnen är stökiga? Vad är det tänkt att de ska göra på kvarsittningen? Har man frågat föräldrar på skolan/haft omröstning eller liknande för att se om det är ok?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Ove-D
0

Är det inte bättre att införa at man, efter skoltid, erbjuder elever/föräldrar att under en timma ha lite specialundervisning för barnen som kanske ligger lite efter och behöver extra stöd i ett eller flera ämnen

Det tycker jag låter jättebra. Det skulle min son ibland behöva.

deeremf
2

Men skolan har väl ingen rätt att kräva kvarsittning om föräldrarna inte vill? Tycker också det hällre borde användas till något positivt då fler och fler av våra yngre har problem i skolan kan man istället för kvarsittning bli eninga med föräldrarna att eleven får sitta längre i skolan och arbeta med en lärare.

Straff för dårligt uppförande borde föräldrarna ta ansvar för, inte skolan.

Ove-D
0

#7 Hur ska föräldrarna ta ansvar för att barnet inte uppför sig väl i skolan? Flera gånger har jag upplevt att eleverna inte fungerat i skolan på grund av just skolan. Jag skyller inte på stora klasser då min son fungerat BÄTTRE i en klass med 32 elever än en klass där de bara var 17. Vad var då skillnaden? Ibland hämtade jag sonen i efter skolan och kunde lyssna hur arbetsron var i klassrummet. I klassen med 17 elever var det ingen arbetsro. Varför? Jo för att pedagogerna hela tiden klagade på eleverna att de inte skulle gunga på stolen, att inte prata, att inte göra ditten och inte göra datten så det störde hela klassen!

Jag tycker det viktigaste är att eleverna kan komma igenom skolan med godkända betyg. En störande elev förstör inte bara för sig själv utan också för sina klasskamrater. Någon slags komplikation eller extra stöd behövs för de barn som inte klarar av att sitta i ett klassrum utan att störa de andra.

deeremf
1

#8 klart det är viktigt men betygen går ner och ner så tydligen funkar det inte vad skolorna gör även skolor utan problematiska elever har detta problemet.

De får väl ge barnen arbete eller göremål som måste göras om de inte uppför sig i skolan.

Jag fick tv och tv-spels förbud när jag var liten. (innan internett)

Jag var själv ett såkallat "problembarn" mobbad i tre år i streck men kom mig igenom skolan det med mycket skolk och bråk ungefär dagligen så inte alltid man kan skylla på eleverna som bråkar, bättre om man tar reda på varför de bråkar snarare än att slå ned på dem med kvarsittning.

Ove-D
0

Men att få mer tid i skolan är inget straff utan en tillgång!

deeremf
2

Eleven ser det som oftast inte så.

Ove-D
0

Om föräldrarna stöttar i detta och förklarar behovet så borde alla elever få möjligheten… När jag gick i gymnasiet hade inte alla datorer i hemmet. Det innebar att de kunde stanna i skolan efter lektionerna och sitta vid skolans datorer då alla arbeten var krav på vara maskinskrivna.

minbebis
1

Inte medlem i sidan och bara 16 år, men kommenterar ändå. Det är inte vi som ser det som straff, utan kvarsittning är straff. Under kvarsittning så ska vi sitta knäpptysta tills dom minuterna man har fått har gått. Tex en lärare i 7an. Malin hette hon. Hon lärde sig av en annan lärare att om vi pratar en minut, då får vi en minut kvarsittning. Men hon gjorde inte så utan om vi var högljudda, kunde hon skriva på tavlan '5' vilket betydde 5 minuter. Då blev det ju tyst men det var många som höjde rösten och ifrågasatte henne, men då höjde hon till 10. Då blir alla bara arga, och någon säger till om att man inte ska göra så. Då går man kanske upp till 30. Om det är en "tillgång" att behöva ha 30 minuter extra i skolan när man är 12 en fredag, så vet jag inte hur vissa tänker. Skolor kan vara riktigt orättvisa. Bråkade med en kompis en gång också, löjligt men så blev det. Hon hade berättat en hemlighet till mig, efter mycket tjatande från min sida. Och efter någon dag sa hon att hon hade ljugit och när jag upprepade flera gånger "får jag berätta för dom andra" sa hon ja. Eftersom hon ljög ändå så hade inte jag någo än lust att berätta utan mumlade mer orden ut. 2 minuter efter så ser jag henne springa iväg och gråta för någon jag hade mumlat till hade sagt att jag sa en helt annan grej. Hela saken eskalerade tills en dag jag var tvungen att sitta med Malin, kompisen å våra andra kompisar. Jag var den som hade gjort fel, enligt Malin. För även fast min kompis hade sagt att det var en lögn flera gånger, hon hade fått upprepa tusentals gånger att "ja, du kan berätta för andra" så skulle jag som 12 fattat att man inte berättar. Samma sak med en klasskompis ingen av oss i klassen gillade. Kan ha berott på att från dag ett så drog hon folk i håret, fick utbrott och allting. Vet bara att hon gjort saker till mig så jag bara inte har gillat henne. Har inte mobbat henne, utan bara inte snackat med henne. Ändå ska man som 12-13 åring vara med henne på rasterna? Varför? Jo, för lärarna säger det. Jag mobbade inte henne, utan jag gillade henne bara inte, lika som jag inte gillade andra. Men ändå så tvingas man till att vara med en person. Samtidigt som när jag inte trivdes i min klass i 7an å ville byta till min gamla, men inte fick. Vilket resulterade med utmattningsdepression i 2år. Fick gå extra svenska även fast jag inte var dåligare än andra, just för att jag var tyst och född sist. Lärare är ofta orättvisa. Så är det. Och klart att ingen tycker att kvarsittning är roligt. Om du måste sitta 7 timmar i skolan, massa ämnen du inte tål, säkert någon lärare du inte gillar, massa gräl och inte tala om allt kul man gör EFTER skolan, skulle du vilja sitta kvar en timme till? En annan sak när man är vuxen, då har man tålamod. Man lever inte för varje dag som barn gör, och man njuter inte på fritiden som barn heller. En halvtimme är mycket när man måste vara hemma vid en viss tid. Speciellt om den extra tiden ska pluggas i skolan, man har använt huvudet hela dagen. Man är helt slut efter, så ska lan köra 30 minuter till, i total tystnad. Innan ni går och säger vad som är rätt och fel eller "att få mer tid i skolan är tillgång" tänk att det är inte ni som sitter där och pluggar, utan barnen. Barn som faktiskt inte fattar att man behöver gå i skolan så jävla mycket. Dom bryr sig inte, utan bryr sig om fritiden. Ni spenderar inte timmar i ett ställe med kass mat, ämnen man inte vill läsa, hemläxor och stressen att hamna efter. Ni kanske har jobb, och alla vuxna verkar tycka att det är jobbigare. Men ni får iallafall välja vad ni vill jobba med, vi får inte. Det är obligatoriskt och vi är fast i en och samma skola. Samma ämnen vart man än går. Inte så kul att stanna i skolan 39 minuter till. Hoppas inte jag växer upp och sitter och säger vad som är rätt för barn och fel. Ni vet inte hur dom mår där. Dom kan berätta, ni kan föreställa er, men mer går inte. Tiderna förändras.

deeremf
0

#13 nu sitter du ju och säger vad som är rätt och fel.

Men jag är ganska så enig i det du säger ja.

sussa08
1

#13 Jag förstår hur du tänker, och trots att det är 8 år sedan som jag var i din ålder så minns jag mycket väl hur det var att gå i grundskolan. även låg och mellanstadiet minns jag väl.

Alla ämnen man inte vill läsa osv.

Barn förstår inte sitt eget bästa så därför finns det vuxna som tillrättavisar.

Kvarsittning är inget bra straff enligt mig. Det är inte något att lära i att sitta tysta och glo rakt fram i ett klassrum efter skolan.

Däremot, att utnyttja tid efter skolan med läxhjälp, jobba ikapp det man missat på lektionen osv ser jag som en bra grej. Barnen kommer självklart se det som ett straff, men det handlar om uppfostran samt att se till att alla får den hjälp de behöver.

Jag som hade svårt i skolan OCH var stökig, snackig mm hade blivit så förbannad om jag fått kvarsittning, men om mina föräldrar hade fått erbjudandet om att jag kunde sitta kvar i skolan en timme då och då så hade de tackat ja, för MIN skull. Jag hade hatat det då men det hade hjälpt mig i längden.

Alla upplever skolan olika, och vi "vuxna" har varit barn än gång. Vissa glömmer hur det var, andra minns, andra märker det på sina barn.

Sen är det en del i att växa upp. I arbetslivet så har du en uppgift att utföra. Blir den inte klar när du slutar? bara att stanna kvar på jobbet eller ta med det hem. Hur bra vore det inte då att få hjälp med detta?

Så, jag är alltså EMOT kvarsittning, men för extra tid i skolan OM föräldrarna anser att det är rimligt. Inte som straff, utan som hjälp.

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[babsaan]
0

Kvarsittning är superbra.

I den åldern tycker man oftast att det är ''kul'' och känner sig vuxen. När jag gick i tvåan tjatade vi om att få just kvarsittning infört.

Det är bra, för då får ''busarna'' lära sig att man inte kan bete sig hur som helst utan få konsekvenser.

Ove-D
0

#15 att utnyttja tid efter skolan med läxhjälp, jobba ikapp det man missat på lektionen osv ser jag som en bra grej…. … I arbetslivet så har du en uppgift att utföra. Blir den inte klar när du slutar? bara att stanna kvar på jobbet eller ta med det hem. Hur bra vore det inte då att få hjälp med detta? Så, jag är alltså EMOT kvarsittning, men för extra tid i skolan OM föräldrarna anser att det är rimligt. Inte som straff, utan som hjälp.

Vilka kloka ord!

CelsiusT
1

Har inte läst alla svar och hänger alltså inte med i diskussionen, men vill svara ändå.

Jag tycker det är tråkigt när man använder skolgången som något som är en bestraffning. Det ska väl vara kul att vara i skolan och lära sig? Om eleverna hade den uppfattningen så hade ju en kvarsittning varit toppen. Men brukandet av kvarsittning som bestraffning ger ju en negativ bild av lektioner/skolgång/studerande. Är det inte bättre att få eleverna att tycka att studerande är något kul?

Medarbetare på westernridning.ifokus