Vaccinera?
Hur gör ni med vaccinationer. För eller emot?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oh, visste inte att denna sajten fanns :D Tack för "senast uppdaterade inlägg"
Till frågan, jag är för att man följer vaccinationsprogrammet som finns, i övrigt är jag inte så insatt.
/Christine
Självklart ska mitt barn vaccineras. Jag tänker inte utsätta honom, och andra barn omkring honom, för risk att få allvarliga sjukdomar. Det finns inget som tyder på att de allmänna vaccinationerna är farliga annat än vad ett gäng konspirationsteoretiker säger, och dem har jag inte mycket till övers för.
Informera dig om bägge sidor innan du beslutar dig.
http://newsvoice.se/category/vaccination-2/
(hälsa kommer inte ur en spruta)
#3 är inte båda dessa sidor, sidor som ifrågasätter företagen och vaccin över lag?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vaccinerar min son enligt programmet vill inte riskera att han får någon av de sjukdomarna
Är väldigt kluven i frågan om jag ska vara ärlig. Finns många vaccinationer som är jättebra - ända tills nackdelarna kommer fram.
Generellt gillar jag inte massvaccinaitoner, men dom här grundläggande känns som sådana som funnits ett tag och alltså borde vara mer beprövade än akutvaccin så som svininfluensavaccinet tex.
Samtidigt är det ju viktigt att se till att skydda både sitt egna och andra barn mot farliga sjukdomar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Att ödelägga barnets immunförsvar som håller på att bildas med dessa mycket giftiga vacciner är mycket brutalt mot dessa barn.
Det kommer att drabba dem hårt i framtiden.
För många tar det inte lång tid innan olika symtom börjar göra sig gällande.
Kolla på innehållet i vaccinerna så kanske ni förstår.
Man ska ju förstås även vara medveten om att risken ändå finns för vaccinerade barn att drabbas av sjukdomarna de är vaccinerade emot. Röda hund tex hade jag själv inga antikroppar emot när jag blev gravid, samma sak för en vän till mig och vi är båda vaccinerade mot det som barn. Har hört flera som haft samma problem och tom de som haft antikroppar vid första graviditeterna men inte vid senare graviditet. Det har även framkommit att vaccinerade mot kikhosta drabbats av kikhosta men att det tog lång tid att få en diagnos då de ju absolut inte kunde blivit smittade pga vaccinationen.. Så oavsett hur man själv väljer att göra så ska man smittas. Man kan ju även göra så att man väljer att skjuta upp vaccinationerna tills barnet fått ett bättre utvecklat immunsystem. #7 håller med dig ang innehållen.. Det är obehagligt att ens tänka på hur mycket skit man sprutar rakt in i blodet på små barn..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Våra första 2 barn vaccinerades enligt programmet efter mycket velande och ännu mer magont.
Minsta sonen valde vi att vänta med att vaccinera tills han blev 1 år ca, då började vi, och nyss, som 2 åring, fick han MPRen.
Jag tycker man ska läsa på ordentligt så man vet vad det är man skickar i sitt barn.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#9 Varför valde du att vänta? På vilket sätt är det bättre att vänta? *nyfiken*
#10 många brukar vänta med att vaccinera av den anledningen att immunförsvaret ska hinna utvecklas lite mer innan det får börja arbeta med massa nya ämnen. Vad LisenN har för anledning får hon svara på :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Mest för att jag inte ville peta i honom massa jox förrän han växt på sig. Det kändes heller inte nödvändigt då vi mest var hemma och risken att träffa på de sjukdomarna var ytterst liten.
ATT han skulle vaccineras var det inga tvivel om och när han var drygt ett år började vi röra oss mer på platser där det fanns viss risk för smitta så då slog vi till.
Finns fler anledningar men jag fattar mig kort den här gången :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Se kopplingen immunförsvar, vaccin och hjärnans ohälsa
#11 men det är väl därför de får första vaccin i flera omgångar istället för allt på en gång?
Eller ja iallafall så det är här i Norge :P
#14 jag menar att många väljer att inte börja vaccinationsprogrammet när barnet är så litet för att oavsett om du delar upp ett vaccin i flera omgångar så går du in och ger immunförsvaret, som inte är färdigutvecklat, en massa ämnen att arbeta med. Och en massa tillsatser som kroppen har svårt att hantera. Oavsett hur mycket eller lite du ger så är inte immunförsvaret utvecklat nog att ta hand om det på bästa sätt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 Tror inte det är så lätt, menar barnets immunförsvar jobbar ju redan konstant då vi inte lever i en ren värld så blir vi ju bombaderade av bakterier och andra inträngare dagligen.
#16 precis, det är därför många väljer att vänta med vaccinationen. För att immunförsvaret har att göra som det är och inte är tillräckligt utvecklat för att även ta hand om ämnena i vaccinet och alla tillsatser. Ämnen utifrån får du oftast i dig via mun, slemhinnor, hud, du får det inte direkt in i muskeln och blodet som när du får en spruta. Då får kroppen inte en chans att rensa bort ämnen som är farliga innan det kommer ut i systemet. Det här är alltså en anledning till varför många väljer att vänta med vaccinationerna, tills barnet blivit äldre och fått ett bättre försvar naturligt. Huruvida du eller andra "tror på det" eller inte spelar ju ingen roll i sammanhanget då frågan var varför LisenN valde att vänta och jag svarade på varför många andra väljer att vänta. Just av ovan nämnd anledning :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men om det blir inandat kan det ju bli taget in i blodet via lungorna kan det inte?

Vi vaccinerar enligt befintligt program, men undviker de nya vaccinationerna och de sk säsongsinfluensorna tex. Det finns massor m läskig skit i det mesta vi stoppar i oss idag och faktum är att vaccin räddar liv. I vserige, där majoriteten är vaccinerad, är det inte så farligt att som enstaka individ strunta i att vaccinera. Men man behöver inte resa så långt för att kunna drabbas av flera allvarliga sjukdomar, som vi i Sverige tack o lov sällan ser pga vaccinationsprogram. Kan vara värt att tänka på om man i framtiden vill resa tex…
Angående när immunförsvaret är färdigutvecklat så brukar man väl prata om åtminstone 4-5 års åldern och det som egentligen bygger upp det fram tills dess är amningen (som ju väldigt sällan pågår så länge i vårt samhälle). Att tro att allehanda bakterier & virus som man träffar på ute i vida världen skyddar mot specifika virus som vi vaccinerar emot är lite naivt. För att få skydd mot ett specifikt virus behövs specifika antikroppar mot det. Det kan man få via tex bröstmjölk (om mamman har antikropparna), via vaccin eller via att faktiskt smittas av sjukdomen. Smittas man av sjukdomen är det väl bara att hoppas att man inte blir för allvarligt sjuk eller drabbas av trista biverkningar (beroende på sjukdom).
#19 vattkoppor exempelvis?
#19 "Att tro att allehanda bakterier & virus som man träffar på ute i vida världen skyddar mot specifika virus som vi vaccinerar emot är lite naivt" Vem tror det? Läser man på Smittskyddsinstitutets hemsida om tex MPR vaccinet så ger en spruta skydd för ca 95% av de som vaccineras. Man ger en andra spruta för att fånga upp dessa 5% som inte fick antikroppar och för att göra vaccinet ännu mer verksamt för de övriga. Jag har fått 2 sprutor som barn och hade ändå inga antikroppar mot röda hund under min förra graviditet. Har en vän med exakt samma resultat. Jag trodde det var ett livslångt vaccin.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det står faktiskt att inte alla vacciner är livslånga, så man måste ta de igen, Hepatit B är ett fint exempel på detta.
Den 7 november höll kongressen en utfrågning om USAs ersättningsprogram för vaccinskador.åklagare i Tennessee, presenterar fakta gällande sambandet mellan vaccinering och autism
http://www.palbergstrom.com/kongressforhor-om-autism-och-ersattningsprogrammet-vaccinskador/
#22 här snackar vi alltså om MPR vaccinet och att jag tagit 2 doser som barn och var utan skydd som 27 åring.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Henrik Palmgren intervjuar här Andreas Bachmair om hur ovaccinerade barn är betydligt friskare än de vaccinerade.
Dom rekommenderar ju även oss gravida att ta säsongs-vaccin. Gör ni det?
Personligen är jag mer rädd för dessa säsongsvaccin än för dom vanliga barnvaccinen (MPR). Hur gör ni andra?

#27 känner precis som du, att säsongsvacciner & andra vacciner som tas fram snabbt o inte har testast o använts särskilt längre känns betydligt läskigare än de som ingår i ett vaccinationsprogram som använts under många år. Är väl ganska så säker på att det säkert sker små förändringar även i mer "etablerade" vacciner med, men magkänslan gör att det känns tryggare ändå.
Jag är gravid nu & rekommenderas ju att ta säsongsinfluensan. Jag velar massor! Personligen vill jag INTE ta den! Samtidigt så drabbades jag av en förkylning m öroninflammations som följd och j-vlar vad dålig jag blev! Fortfarande inte helt bra över en månad efter! Kroppen är helt enkelt mer fokuserad på att vara gravid än hantera sjukdomen. :/ sambon vill att jag skall ta vaccinet, då han blev orolig av bara en förkylning & m den text som finns att läsa nu ang influensan så fasar han för att jag skulle smittas i det med…
Så länge örat inte är helt bra tänker jag dock inte utsätta kroppen för ett vaccin oxå! Och i den här farten skall nog influensasäsongen hinna förbi :P
#27 nej, aldrig i livet att jag skulle vaccinera mig som gravid och håller med dig- säsongsvaccinen känns ännu värre!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#29 nä, jag skulle liksom aldrig vaccinera mig annars och som gravid känns det ännu läskigare! Men så är det den där svininfluensan som alla är så hysteriska kring… Vaccinerade mig ju inte sist (men är ganska så säker på att jag hade den - dock blev jag ju inte supersjuk o det konstaterades ju inte vara just den)… Svårt det där! Man vill liksom inte riskera nånting, men antingen tar man risken m vaccinet (vilket känns sjukt olustigt m en bebis i magen) eller så tar man risken att blir riktigt allvarligt sjuk istället…
http://www.socialstyrelsen.se/smittskydd/sjukdomar/influensa/gravidakvinnor
#30 ofta kan du ju ändå bli allvarligt sjuk trots vaccin då de inte är 100% eller så får du i värsta fall sjukdomen man vaccinerar emot. Sådant händer ju. Jag vaccinerade mig inte heller mot svininfluensan men min sambo gjorde och var småsjuk/förkyld i ett par månader efter..
Sajtvärd på Iller.ifokus