Hur göra med vägrande 11 månaders?
Jag har en 11 månader gammal kille som vi kört EC-light med sedan födseln. Han har i stort sett alltid bajsat i potta eller handfat, men nu sedan en månad vill han inte längre. Det började i samband med en magsjuka. Han har inte ro att sitta på pottan så länge att han hinner göra något. Finns det någon som har idéer eller tips?
Har tyvärr ingen erfarenhet av EC men puttar upp och hoppas någon annan har tips 
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Dum fråga…. Vad står EC för?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#2 EC står för Elimination communication. Det är blöjfritt, att se bäbisens signaler på att det kommer kissa eller bajsa och sätta det på potta/hålla det över handfat eller liknande. Det fungerar direkt från nyfödd.
Tycker det är intressant men är själv för lat för att göra det 
Vill du veta mer så finns det här http://www.ecsweden.se/
Du menar att man aldrig använder blöja. Shit det skulle jag inte fixat! speciellt inte med tvillingarna. Men hur gör man på natten då?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#4Nej förstå att rycka av byxor å allt nog fort för att hinna..
Verkar som de flesta har blöja på natten iaf 
När jag läst om EC så verkar det som om många kör bar-rumpat på väldigt små barn. Och att kläder som ska slitas av kommer lite senare, när barnet klarar av att hålla sig lite mer.
Sen kan man ju köra lite light-version också med att tex bara köra det hemma på dagtid. Eller att bara försöka pricka in dom där fasta bajstillfällena efter mat/sömn.
Personligen tycker jag det är väldigt intressant och logiskt. Har ju alltid gjort så med alla våra valpar. Och tänker att det är ju otroligt skönt att slippa bajsblöjor i den mån man kan. Så min tanke är väl inte helt blöjfritt kanske, men att eliminera blöjanvändandet så mycket det går. Ju mer man kan få bäbis att bajsa/kissa i pottan/toan/handfatet desto färre blöjor behöver man byta och ju mindre kladd blir det, och mindre risk för exem.
Tänker också på fördelarna med att börja kommunicera om kiss o bajs redan från början. Tex att kunna kissa/bajsa barnet innan en bilresa tex. Och att tidigt få in vanan från barnet att säga till då det är dags. Kommunikation om det är aldrig fel tänker jag. Så länge det inte blir ett krav, det ska bara vara en möjlighet för barnet.
Sen känner jag att jag vill nog prova, men jag kommer inte ha något krav på mig att lyckas med någonting. Vi kör det vi orkar och kan, så mycket som vi klarar av och hur mycket det är går ju inte att veta innan man provat.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vi har inte kört riktig EC, men introducerade pottan kring 7 mån ålder och pottade sporadiskt till o från. Men sen kom han in i en period då han absolut inte ville sitta på pottan. Minns inte exakt ålder, men det var säkert nångång där kring ett. Vi släppte det helt. Pottan stod kvar framme, men vi pottade inte alls. När det kom kiss/bajs på golvet så nämde vi ofta pottan & att vi ju nästa gång skulle kunna testa att kissa på den. En dag ville han det och idag sköter han pottan helt själv, så länge som han är naken. Kläder har han dock svårt för, då händer det lätt olyckor. Tror främst det beror på att han ju är ett blöjbarn & helt enkelt tror att det går att göra i byxan om man känner att man har något på sig. Sonen är 2 år 3 mån nu och avbryter lek, mat, allt då han behöver gå o kissa helt på egen hand.
Gör det inte till en stor grej. Det är vanligt att barn går tillbaka i sitt kiss och bajsande på toaletten efter att något hänt (t.ex. magsjuka eller förstoppning). Tycker #7 gjorde på ett bra sätt med sitt barn. På mitt dagis försöker vi göra toaletten/pottan till nått intressant och rolligt men utan press. Barnen kan få ta med sig en bok in eller så sitter vi och sjunger eller pratar medan de prövar att kissa/bajsa. Sen får man aldrig skuldbelägga misstag utanför toaletten, sånt händer och det gör ingenting.