EC i praktiken?
Jag tycker det låter väldigt smart och logiskt på många plan. Det är ju ungefär sådär som man gjort med alla valparna. Såklart händer det olyckor men man ser ju oftast direkt om dom är kissnödiga om man bara är uppmärksam. Ett barn har man ju kanske lite mer uppmärksamhet på så tänker till o med att det skulle vara lättare än en valp?
Men jag funderar lite på praktiken. Med en valp så plockar man bort mattorna och kör på, händer det en olycka så är det bara o ta fram moppen. Men hur fungerar det med ett spädbarn? Känns lite olustigt att ha barnet i famnen utan blöja/skydd för olyckor? I sängen kan man ju ha plastad frotté, men tänker att dom i början ofta sover på en också. I sömnen kan dom ju inte hålla sig/signalera på samma sätt. Hur gör man då?
Har ju läst att många har "utifall-att-blöjor" och det verkar ju smart, men hur gör man då när man ska hinna med att fånga upp en signal? Hinna till toa och dessutom hinna dra av en blöja? Så hur gör man i praktiken?
Är gravid så jag samlar tankar för att hinna fundera igenom hur man vill försöka göra saker och ting.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det här vill jag också veta mer om så gör ett avtryck och hoppas på svar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, men det verkar vara lite trögt med aktivitet här på sajten?
Det är det. Vi får ha tålamod ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper? Hur har ni gjort med era barn?

Det finns en jättebra EC-grupp på Facebook. Blöjfri bebis. Där är folk väldigt aktiva och någon brukar kunna ha råd om det mesta.
Vi rutinpottar vår bebis sedan han var ca 6 mån. Han bajsar sedan ca 10 mån nästan enbart på potta men kissar ofta i blöjan. Känner att jag inte har möjlighet att köra EC fullt ut då vi har så mycket runt omkring med djur och hus att vi inte skulle hinna fånga alla kiss-signaler. Men när det blir varmare till våren o grabben är runt 16 mån är det nog dags att köra helt blöjfritt ett tag o försöka potträna mer på allvar:)
#5 Problemet är att den jag hittat är helt officiell och jag har ännu inte gått ut bland vänner och bekanta med att det växer något i min mage. Så vill inte gå med där fören jag passerat v12 ;P Men jag har allt hittat sidan och planerar att gå med där sen.
Men det innebär att du enligt rutin sätter barnet på pottan och väntar tills det kommer? Du har aldrig blöja på och "springer dit när han säger till"?
Jag fattar liksom inte hur man kan ha blöja på och hinna till pottan när barnet säger till. Och inte heller hur man vågar ha barnet utan blöja i knät/soffan/med kläder på (vilket också bökigt nog måste av) och riskera att få blöta pölar i knät. På golvet går ju bra och om jag ska ha mitt barn liggandes på golvet medan jag grejar med något så kan h*n gått få vara nakenfis om rumpan. Men mycket av tiden har man ju dom i knät/famnen/sjalen osv. Hur gör man då?

Aha. Men om du går med i grupopen senare kommer du ju ändå ha gott om tid att läsa in dig på ämnet:)
Vi sätter honom på potta vid varje blöjbyte dvs efter mat och efter sömn + ett par gånger där emellan. Vi har aldrig lyckats uppfatta någon kiss-signal från honom, att han vill bajsa däremot syns o hörs tydligt men nuförtiden verkar han kunna hålla sig till pottdags nästan jämt.
De flesta gör så som jag förstår att de tar av blöjan under en period, kanske ett par dagar, och observerar barnet noggrant. Då ser de de små tecknen barnet gör innan de kissar, kanske en särskild gest eller min. Sedan när de hittat tecknen har de flesta blöja på nästan jämt men sätter dem på pottan när de hinner med. Inte många kör blöjfritt jämt, iaf inte innan barnet är ett år, som du säger vore det för krångligt.
#7 Jo men då när man hittat "signalerna" och börjar ha blöja, så säger ungen till att det är dags att kissa eller bajsa, hur hinner man då få av blöjan? Jag menar, det går ju ganska fort när dom är små. När dom blir äldre sen så hinner man ju kanske med lite bättre för att dom också själva vill hålla sig till pottan, men innan dess att dom riktigt kan hålla sig, hur gör man då?
För oss vore det helt hopplöst att köra blöjfritt med först då hon bajsade 10-13 ggr per dygn! Helt otroligt om vi bytte en blöja utan bajs.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har precis nu börjat pott-träna Nova, hon är snart sju månader. Nu har vi inte varit hemma på hela veckan så har ännu inte blivit så aktivt, men varje morgon sen i måndags plus nån mer gång. Hon har bajsat två gånger på pottan och kissat fyra :D Vi använder både tygblöjor och engångs.
/Christine