Vaccinering, ett litet tips.
Nu har lillpojken fått sina 2 första sprutor vilket jag bävat för ett bra tag.
Tycker det känns hemskt att en främmande människa orsakar dem smärta när de inte alls kan förstå vitsen med det 
Såg på nätet att någon haft emlaplåster på innan sprutan och tänkte att det var värt ett försök.
Det fungerade utmärkt, han satt bara och tittade, ingen reaktion alls! Efter andra sprutan fick sköterskan en puss på kinden och en kram så han kopplade definitivt inte ihop henne med något smärtsamt 
Emlaplåster finns att köpa i 2-pack på apoteket, man kan även be om ett par stycken på BVC.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Tack för tipset! Undrar varför det inte är vanligare att man använder det!? Kändes ju jättehemskt första gången lillan skulle få sina sprutor, dom andra gångerna också så klart :(
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Tycker också det är märkligt att man inte ens blir upplyst om att det finns…
Som jag förstått det är det många som tvivlar på att det bedövar tillräckligt djupt, "min" sköterska lät skeptisk först men nu fick hon se att det funkar fint 

Min son har knappt reagerat på sprutorna. Första gången grät han pyttelite, andra gånger sa han knappt ett pip ens. Så för vår del känns det ju ganska så onödigt m bedövning.
Sen så tycker jag, som spruträdd, att bedövning sällan faktiskt har någon effekt mer än mot själva sticket genom huden. Det som gör ont är ju när det spänner pga vätskan som trycks ut (tycker jag iaf).
Däremd inte sagt att det kan fungera för andra! Ville väl mest säga att sonen faktiskt inte varit direkt ledsen av sprutorna.
#3 Visst är det så att alla barn inte reagerar men man vet ju inte innan. Jag finner ingen mening med att prova utan bedövning och upptäcka att barnet tyckte det var jättehemskt.
Vem vet hur barnet kopplar ihop sköterskan med smärtan… Nej usch å fy!
Emla verkar bedöva olika, en del känner att det spänner, andra gör det inte. Min skrutt, som i övrigt är väldigt känslig, verkade i alla fall inte uppleva det som obehagligt 
Min mamma var rosenrasande över detta sätt att utsätta småbarn för smärta redan då jag och mina syskon var små. Så vi fick emlasalva på inför sprutor ;P Dock blev jag spruträdd då jag var 10 år gammal ändå, då en sköterska utsatte mig för stort obehag och inte slutade då det gjorde ont.
Nu räcker det inte längre med emla salva, troligtvis för att det mest gör ont i psyket. Men för mig är det grävandet som är smärtsamt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Emla har jag haft ibland som lite. När det varit ploster funkar det bra (däremot känns det konstigt när armen vaknar presis som efter tanläkarbedövning)
En sak att täänka på är att om det är ett ploster är det ett tjockt lager och det ska sitta en stund. Jag fick en gång jag skulle ta blod prov tog skäternsak nen liten klick emla smorde in området väntade ca 3 min och sen stack. Kan säga att det inte gör ett dugg mindre ont.