Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikett: allmänt
Läst 4864 ggr
CelsiusT
2

Kläders påverkan

Sambon och jag hade ett samtal om tjejkläder vs killkläder. Nu pratas det mycket om det här med kläder i vår släkt (främst på sambons sida, dom verkar vara som fixerade vid kön och kläder). Så varje gång vi åker därifrån så pratar vi om det här med kläder. 

Jag har svårt att se varför man ska separera på det i tjej och killkläder, sambons släktingars reaktioner blir "ja man kan ju köpa neutrala kläder" men jag undrar varför? Varför inte köpa fina kläder istället för att köpa neutrala eller tjej/kill-kläder. Varför inte köpa kläder som är fina och släppa tankarna på netural/tjej/kille.

Samtidigt pratar svärmor om att om det blir en flicka så ska hon köpa ankstjärtstrosor, strumpbyxor och klänningar (sånt som hon saknade att få köpa då hon hade tre pojkar). Personligen känner jag lite njae, blää… Men men, vi får väl se om jag tar på mitt barn sånt, tycker mest det ser fjantigt ut ;P

Kan känna att det vore så skönt att få en pojke, slippa klä barnet i klänningar och puttitutt-kläder. Och slippa få diskussioner kring kläder. Samtidigt som det ju finns fina klänningar och där är jag nog lite löjlig, ingen klänning på en kille.

Känner att det mesta går att ha på oavsett om det är kille eller tjej. Men som tex klänningar är något jag skulle ha svårt att sätta på en son. Och då kommer ju sambon och undrar varför? För varför är killgrejer okej på en tjej och inte tvärt om. Samtidigt som han undrar, är det inte bättre att låta barnet välja själv osv. Och det menar ju jag med, men samtidigt så styr vi ju en hel del genom vad vi köper hem och till en början är det ju helt och hållet vi som styr. 

Hur styr det våra barn vad vi sätter på dom och på vilket sätt vill vi styra våra barn genom klädsel?

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
1

Vi har en tjej som haft det mesta i klädväg. Vi har mest köpt neutrala/killkläder till henne då vi ansett det vara finast, men vi har fått en del tjejkläder och då har hon haft lite sånt också. Även om det varit sparsamt med det. Nu, när hon är 1,5 år så älskar hon tjejkläder! Kom hem med 2 pyjamaser med hello Kitty (då det var det enda som fanns i hennes storlek) och när hon såg dom ville hon ta på sig det direkt! Hon har även en klänning med katter som hon alltid vill ha på sig om hon ser den. Får hon välja är det riktiga tjejsaker hon väljer medan vi hellre väljer mer neutrala plagg då det där tjejiga inte är vår stil. Dom utvecklar ett eget sinne för vad de dras till i tidig ålder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
1

Jag har mestadels tänkt att vi ska ha sköna och bekväma kläder på våra barn. Jag bryr mig inte så mycket om annat men nu har vi fått en hel del kläder som är "för pojkar" så jag har sluppit fundera då vi även väntar en son. Hade det varit en dotter vi haft hade vi kanske fått fundera men det tror jag inte. Har själv växt upp med alla sorters kläder som jag ärvt och jag tror att våra barn kommer ha det på samma sätt, billigt och bra. Sen har jag även turen att ha världens bästa svärmor och mamma som har så lik syn på saker som jag och min sambo har (även hans släkt är ljuvlig och har enligt mig väldigt bra funderingar) så inte ens där skapas sådana här funderingar.

smurfan-13
0

Har en son vars garderob går mest i blått. Blått är min favvofärg och det jag lättast köper (innan han kom o vi inte visste vad för kön vi väntade var det nästan bara blåa grejer i bebisens garderob), men nu är jag ärligt ganska så trött på att det bara finns blått bland hans kläder. Kläderna han får går uppenbart mest i blått & då vi inte behövt köpa så mkt till honom har det inte blivit så mkt annat heller…

Viktigast är dock att kläderna sitter bra på honom & att han kan göra det han vill i dem! Då jag är less på allt det blåa blir det ofta att de kläder som inte är blåa används betydligt mer flitigt om jag får bestämma ;) Och han har både rosa, rött & "klänningar". Han älskar att gå i klänning/stor t-shirt och får göra det när vädret passar. Han verkar än så länge (2,5 år) inte ha någon bild av vad som är tjej/kill kläder/färger och jag är väldigt tacksam för det! Försöker verkligen att alla färger, former och kläder skall vara ok och vi säger aldrig något i stil m att "den skulle vara fin på en flicka", eller liknande. Vi pratar om att man blir glad av många olika färger, om att man kan dansa bra i de byxorna, eller skutta bra i den tröjan. 

Däremot har vi från dag ett fått kommentarer om färgval på hans kläder. Främst från helt utomstående. Gult gick tydligen inte att ha på en pojke fick jag veta när han var typ 1 mån gammal. Rosa napp kunde man inte ha som pojke fick han höra av en 3 åriga flicka på ett dagis vi besökte osv osv…

Velinga1984
2

Jag försöker vara öppen, som min äldsta son säger "Det är bara kläder". Han är 9 och påverkas väldigt mycket utifrån. Jag har 2 söner, varav har kläder i de mesta färgerna. I princip allt utom rosa, mest för att jag inte gillar rosa själv. 

Igår tex hade yngsta sonen röda byxor, svartröd body och en röd dregglis. Han har t om nåt lila plagg när jag tänker efter. Klänning kommer jag inte själv köpa till mina pojkar men annars får de ha vad de vill i klädväg. Bara de är barnvänliga.

Jag är så otroligt glad över att inte ha en tjej, såg en kortkort kjol i str 68 i en affär. De mesta tjejkläderna jag sett innehåller paljetter, volanger osv. Varför? Är det barnvänligt? Nej.

jmkforlajjf
0

Min dotter har allt möjligt i klädväg, allt från klänningar till blåa bodys med bilar på. Här har vi en salig blandning, och jag är mest noga med att allt ska matcha :) när hon blir tillräckligt stor får hon självklart välja själv vad hon vill ha på sig, dock är hon änsålänge bara 2 år och bryr sig inte så mycket om kläder, mer än att hon tycker om att klä ut sig emellanåt ;) jag är inte rädd för att klä henne i "kill"-kläder, men är inte heller rädd för att klä henne i "tjej"-kläder. Jag klär henne helt enkelt i sånt som jag tycker om tills hon själv vill bestämma :)

redheadgeorgeous
0

Jag har en dotter som är 2,5 och hon har alltid haft blandade kläder. Dels för att hon på sin pappas sida har en storebror som det finns kläder kvar av och kände att hon kan ju använda det med. Sedan har vi alltid handlat mycket på loppis och då har jag tagit sådant som varit i fint skick, inte brytt mig om vilket kön det är tänkt till. Eftersom familj och släkt har köpt mycket tjejkläder till henne så har hon fått den delen på det sättet, och jag har känt att så länge dottern gillar sina kläder spelar det ingen roll vad tillverkaren från början hade för kön i tanken plagget blev till.

Hon har många tröjor med spindelmannen, batman, star wars och liknande, men också massor med hello kitty och gulliga djur. Men det är vad hon själv har valt när vi handlat och hon väljer alltid kläder hon ska ha på sig varje morgon. Så här struntar vi blankt i könstillhörighet på kläderna och utgår ifrån vad vår dotter vill ha. Alltid gjort och kommer alltid göra!

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/