Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikettec-blöjfritt
Läst 6233 ggr
ettlitetalias
2

Blöjfria barn

Hur ser ni på blöjor och potträning?
Ska det vara pampers med bästa möjliga uppsugningsförmåga för att undvika blöjexem och obehag?
Tygblöjor för naturen och ekonomin? Kanske för att uppmuntra barnet till att vilja bli av med blöjorna tidigare?
Är det barnet som visar när det är moget att börja pottränas?
Eller låter ni kanske rent utav barnet gå utan blöja?

ettlitetalias
0

Själv är jag väldigt nyfiken på att gå blöjfritt! Men man kanske ändrar sig när sömnbristen slår till ;)

smurfan-13
2

Här har vi kombinerat tygblöjor m engångs sen E var knappa månaden. Vi kör engångs på natten och innan vi går ut på hundpromenad + vid tillfällen då de känns enklare (typ resor). Tygblöjorna gillar jag klart bättre än engångs, men att bara kunna slänga blöjan är ibland praktiskt ;)

E är 8 mån och pottas vid blöjbyten numer. Han har inte listat ut vad mammas syfte med det hela är, men kul tycker han att det är iaf ;) Ibland fångar vi en kiss eller bajs, men än så länge händer det mesta i blöjan.

LisenN
1

Vi kör tygblöjor, den här gången har jag varit extremt anti engångs, vill inte ha superabsorbenter närmast huden på lilleman. Med de andra barnen körde vi både och men jag blev lat när det fanns engångs hemma, klarade inte att använda då och då.

Sedan vår lilla var 5 månader har vi kört ganska mycket utan blöja och det är ganska lätt att se när han vill kissa eller bajsa, han är rätt tydlig :)

Något mer vi gjort den här gången är att säga kissaaaa när han kissar, så har vi gjort från start. Nu är han 6½ månad och vet vad kissa betyder, säger vi det så kissar han 8 gånger av 10! Tänkte att det förenklar när han så smäningom ska börja gå på potta. Kommer sätta honom på pottan och säga kissa, förhoppningsvis blir det enklare för honom att veta vad pottan är till då :)

Jag tror att de blir torra tidigare om de får känna när blöjan blir blöt men det förutsätter att man byter ofta. Går de med blöt blöja ofta är det nog snarare tvärtom.

Ingen av mina har haft exem eller annat när de använt tygisar, däremot hade första sonen när vi använde plastblöjor.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

hedus
0

Tanken var att köra tygblöjor men jag var för lat och så bajsas det en hel del här så jag tyckte det var omständigt.

Sonen började vi ha på pottan vid 5mån, funkade ofta bra men vid 9mån vägrade han sitta där så det dröjde ända tills han var 2,5 innan jag tog tag i att låta honom få klistermärken vid pottbesök.

Dottern är 17mån och har fått gå på pottan sen hon var 6mån men vid ca 12mån blev det oftare. Nu säger hon till när hon ska bajsa men har hon blöja hinner hon inte alltid till pottan. Hemma går hon nästan bara utan blöja och utan byxor och då funkar det rätt okey men hon glömmer ibland när hon ska kissa.

www.hela-dig.nu

CelsiusT
1

#3 Hur gör ni när ni kör utan blöja? Sitter han naken i knät och sådär då? Händer det inga olyckor i knät eller soffan då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Destany
0

Jag kör lågprisblöjor typ icas egna o bamse tycker de fungerar lika bra som pampers o libero.Stressar inte med o pottträna honom han e bara 7 månader o han blir blöjfri när han blir det.

CelsiusT
2

Jag vill prova EC iaf, sen om vi kommer att köra blöjfritt eller om vi bara rutin-pottar det återstår att se, lite som #1 att man får väl se vad man orkar när sömnbrister slår till.

Jag känner att barnet får bli blöjfritt när det själv väljer att använda pottan, inget jag vill stressa på hen. Sen tror ju jag att barn gör sina behov där det är mest bekvämt och där vi ger dom möjlighet. Så jag tror att många barn hade valt pottan om dom fått valmöjligheten redan från början, och jag tänker mig att jag ska försöka ge mitt barn valmöjligheten i den mån jag klarar. Jag vet ju själv hur äckligt det är att gå runt med binda och än värre när det börjar komma blod i den. Kan inte tänka mig att det skulle vara trevligare för ett barn att kissa och _bajsa_ i blöja. Så jag tror att ger man dom valmöjligheten tidigt så tror jag att dom gärna väljer pottan. Men sen är det såklart individuellt också.

Denise.E
1

Hur tänker ni? Barn är barn. Potta när de inte ens kan gå? seriosly. Hata på men jag tycker iaf att man ska ta det i barnets takt. 2014 here we go. Snart har väl ungarna mens vid 3års ålder? Hallelujah.

smurfan-13
3

#8 ja för blöja är ju verkligen det mest naturliga man kan sätta på ett barn ;) Blöjan förstör snarare barnets naturliga rytm och funktioner när det kommer till kiss o bajs o försvårar förståelse o utveckling av att vara blöjfri. Användandet av blöja handlar ju helt o hållet om den bekväma vuxna människans liv o väldigt lite om barnets igentligen. (hårddrar & ja vi använder blöja som kan läsas ovan så ingen behöver känna sig träffad personligen)

CelsiusT
3

#8 Jag bara undrar nu, helt vänligt, tror du att blöja används i alla kulturer? Även av "natur-folk"? Tror du det har använts i alla tider? Tror du att det är något som barnet måste ha för att överleva?

På vilket sätt skulle barn inte få vara barn för att man tillåter dom att göra sina behov över ett handfat eller i en potta när dom kan sitta? När jag hör en sådan kommentar så låter det i mina öron som om man normalt sett använder ett tvång för att använda pottan, ett tvång som ett yngre barn inte ska "behöva" klara av. Det här med EC handlar ju om att erbjuda barnet ett alternativ, att inte vara låst i att man måste sätta på en blöja för att barnet ska kunna göra sina behov. Sen måste man ju såklart förstå att ett barn inte kan hålla sig.

Sen känns det väl lite småkonstigt att dra upp mens, jag menar, det är ju något som kroppen själv bestämmer när det ska dra igång. Det har ju ingen som helst påverkan av hur vi gör med barnet när det är litet.

Sen undrar jag vad barnets takt egentligen innebär? Det är ju inte barnet som bestämmer att vi vuxna ska sätta på en blöja för att skydda möbler, kläder osv. Det är ju något som verkligen inte sker i barnets takt, det är ju något vi bara gör oavsett vad barnet tycker. Hur vet man att barnet är redo att börja använda blöja?

ChristineL
5

#8 - Vad är det för fel att man sätter barnet på potta innan hen kan gå? Jag gjorde det så fort hon kunde sitta stadigt själv, vid sju månader, nu är hon nio månader och det har aldrig varit något problem hittils. Nio gånger av tio kissar hon nästan på en gång och däremellan har hon blöja som det sällan händer något i. Hon "säger till" när hon ska bajsa genom att börja stånka och ta i så då är vi snabba med att sätta henne där.

deeremf
0

#9 Tja blöjan har existerat i över 1000 år så jag skulle vilja säga att det är ett naturligt plagg, det handlar inte bara om bekvämligheter utan också om hälsa, tänk själv om det låg bajs och kiss överallt i din koja/grotta osv. Eller om du bodde i ett arktiskt land, din bebis skulle frysa ihjäl om du inte hade något som tog upp fukt.

Det bjuder ju in till sjukdom och även död samt att rovdjur på den tiden också var mindre rädda för människan än de är idag. 

#10 Inte blöja direkt, men alla kulturer har något sätt att ta upp och göra sig av med avfall på enklaste vis, exempelvis, en Afrikansk stamm använder sig av en bebispåse där bäbisen sitter med massa mossa runt sig, när bebisen bajsar/kissar byter de helt enkelt ut mossan.

Menar, om varje sekund är viktigt för din och din familjs överlevnad så vill du inte använda mycket tid på att rengöra en smutsig bebis.

[Thiah]
0

#11 Tänk va skönt och smidigt det kommer gå för henne sen när hon är redo att helt bli av med blöjan. 🙂

smurfan-13
2

#12 pratar vi hälsa så visar studier just motsatsen att barn i kulturer där blöja inte används (eller där de vänjs av betydligt tidigare än i väst)  är friskare o har mindre problem m tex urinvägsinfektioner mm. 1000 år är INGENTING rent evolutionärt och vad man kan prata om naturligt. Ytterst lite har förändrats hos människan rent genetiskt under de åren, bara levnadssättet. Men men tur nog finns det ju blöjor för oss stressade västmänniskor som inte hinner vara närvarande nog för att hinna sätta våra nödiga barn på pottan (för inte handlar det om att ha kiss o bajs överallt, utan just att uppmärksamma när barnet behöver uträtta sina behov o hjälpa barnet att göra det på lämpligt ställe)

ChristineL
1

#13 - Javisst! Det är inte svårare än att få en hund rumsren (eller ska dom också ha blöja kanske?) :) Toa efter mat, efter sömn, innan vi ska iväg, när vi kommer hem och så när jag eller hennes pappa ska gå på toa brukar hon få följa med. Vill hon inte sitta där så tar vi bort henne naturligtvis, det är helt på hennes villkor.

deeremf
0

#14 Vilka studier?

1000 år är lång tid för den moderna människan.

Människan i sig är ca 150 000 år gamla, så vi är ingenting utifrån ditt syn.

[Thiah]
0

#15 jag har också tänkt att ganska tidigt få in rutin med pott/ toa gående för att underlätta senare när de ska sluta med blöjor helt.

deeremf
0

Hm

Gillar att det står att den minskar chansen för UI, men om det var så att blöjbarn fick det så mycket lättare än barn som går blöjfria så tycker jag det är udda när det inte sker ofta. Det kan ju hända när det är lata föräldrar som inte byter blöjor så ofta.

Och de barna är ju inte helt blöjfria och även när de är 2 år så kan de omöjligt vara helt självständiga.

Istället blir de ju påminda om att kissa när deras mammor visslar.

Det blir ju problematisk det med, det är ju lite som det att man kan bli kissnödig av ljudet av rinnande vatten osv.

smurfan-13
3

#19 nej det handlar inte om föräldrar som byter blöja för sällan utan om att barnen lär sig att kissa småskvättar när de har blöja istället för att tömma sig ordentligt när de väl kissar.

En tvååring kan utan problem vara helt självständig m att ha koll på sitt kisseri. Min tvååring är det då han är naken, vilket han är stort sett jämt när vi är hemma. Han går själv på pottan när han behöver. Vi påminner ytterst sällan & han klarar av att avbryta roliga lekar för att springa på pottan. Så nog kan små barn lära sig! Sen att vi varit lata o inte tagit tag i det hela då han har kläder på sig är en annan femma.

redheadgeorgeous
0

Min dotter är snart 2,5 och jag har försökt att börja med att hon går utan blöja och ska säga till när hon vill gå på pottan eller toan. När hon ska kissa funkar det ibland om man har pottan i vardagsrummet och hon ser på tv att hon kissar i den, men när hon ska bajsa ber hon om blöja. Hon har bajsat en gång på pottan och en gång på toan men ho blev lite rädd för det för hon verkade tro att det var fel av henne. Belönade henne med att säga att hon var duktig och en stor flicka som bajsade på potta/toa, men sedan dess så vill hon ha blöja. Känner att jag vill ta av henne blöjan allt mer, men är också lite orolig för att det ska ske olyckor i sängen eller på ställen där det blir svårt att rengöra.

Några tips på hur jag kan tänka, göra och belöna dottern?

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

smurfan-13
0

Jag är osäker kring belöning o potträning. Försöker ta det i barnets takt. Sonen är 3 nu och går utan blöja jämt (sätter på på natten ibland, men det är inte alltid vi får). Han ber dock fortfarande om blöja när han behöver bajsa. Då brukar vi fråga om han vill bajsa på pottan eller toan, vilket han än så länge inte velat. :P Däremot har han velat bajsa på gräsmattan (vi har hundar som bajsar där) & det har han fått. Känns som ett steg i rätt riktning & snart är det ju så kallt att han inte kommer vilja göra det & då hoppas vi att toan/pottan duger.