Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikett: off-topic
Läst 6543 ggr
[KB46ghx]
0

Fråga från tonåring

Jag har aldrig skrivit på just denna sajten innan, men jag hoppas att få bra respons från er lite "äldre". Det är nämligen så att varje år åker jag upp till min stuga i fjällen, jätte kul och tar oftast med mig en kompis, det finns dock ett problem.. Det finns varken teckning (bara ibland) och inte heller något internet. Då är min fråga vad mam kan göra?? Några förslag?? Anledningen till att jag vänder mig till er är att jag förmodar att en stor del av alla här har växt upp utan mobiltelefon osv osv, så vad gjorde ni när ni var 15 år som jag? (Är tjej btw) eller ja, vad hade ni gjort. Spela kort och titta på film är inte så kul 7 dagar sträck.. Tacksam för svar :))

molam
1

När jag var 15 var jag ute och "lekte" med mina kompisar. Vi gick i skogen, pratade, hoppade på stockar,pulsade runt i snö, åkte pulka, Tog en picknic, Letade efte vilda djur/fotspår. listan kan göras lång. Man måste bara gripa tag i fantasin.

15 år är fortfarande ett barn, ta var på tiden du har ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

_Fisken
2

Det var en häftig fråga. 
När jag var i sommarstugan insåg jag nöjet i att diska - långsamt. Jag insåg också nöjet i att laga mat - långsamt. Efter ett par dagar så fann man sig i det lugnare tempot. Sova, lata sig, prata, gå skogsproms, fiska, såga ved, sova lite mer….you name it!
Hela problemet med att inte vara uppkopplad är väl egentligen att du ska själv lära dig hitta nöjena i "vardagen"

LinaLj
2

Spela brädspel är ju roligt, har man inga så brukar man kunna köpa "20 spel i 1" set billigt och de innehåller ofta klassikerna som dam, kinaschak, fia med knuff osv.

Tv-spel om man har en konsol,

Om vädret tillåter så är det ju kul att göra något ute. Gå på upptäcktsfärd, ha picknick, geocasha eller plocka svamp är ju några saker man kan göra.

Lägga ett stort puzzel kan vara kul.

Pyssel av olika slag. Virka söta små figurer, göra lampskärmar av höstlöv o tapetklister, göra suggsiluetter av varandra ja det finns massor av pyssel.

Baka något nytt.

Ha spa dag. Ansiktsmasker, hårinpackning, fotbad, gärna hemmagjorda, och sedan kan man spendera dagen med att äta gott och prata medan man pysslar om sig själv.

[KB46ghx]
0

Tack så mycket! Bra tips, kom gärna med fler om ni kommer på något. #1 tyvärr finner jag Ungern nöje i att springa runt och leka i skogen längre. Jag har växt i från det helt. Har lekt hela uppväxten, men det är helt enkelt inte min grej längre

monstermash
0

Jag är 20 och har spenderat flera veckor om året med dina förutsättningar - förutom att jag inte hade en vän med mig. Förstår absolut att du inte vill springa runt och leka i skogen längre. 

Men på fullaste allvar, några intressen utöver internet och mobilen har du väl som du kan göra även där? :) Ta skogspromenader, lär känna miljön runt omkring, fotografera om ni nu gillar det och försök bli bättre och passa på att fotografera nya miljöer. Umgås med familjen(?) och lär känna dem bättre. Hjälp till med det som ska göras som att laga mat osv och försök testa nya rätter eller liknande, passa på att läsa böcker/modemagasin eller vad du nu tycker är kul. 

Ta tillfället i akt med din kompis och prata om framtiden, killar eller vad ni nu hade pratat med andra om via sociala medier.

[KB46ghx]
0

tack för alla förslag!