Vad är Nära föräldraskap?
Man kan tycka att det inte borde behövas något begrepp för vad man är för förälder, alla vill vi ju vårt barns bästa! Men människor är olika. Vi har olika värderingar och tankar kring vad som är bra för våra barn. Nära föräldraskap ser olika ut, alla gör inte exakt likadant men grundtanken är samma och vi alla tror på en trygg anknytning till föräldrarna.
Spädbarn är kapabla att uttrycka sina egna behov, små signaler, miner och ljud, gnäll och skrik är det lilla barnets sätt att kommunicera: Bär mig! Krama mig! Sjung för mig! Byt på mig! Det språket är det enda det lilla barnet har och så småningom lär vi oss tyda det. Ger vi barnet respons ger vi det även trygghet - mamma/pappa lyssnar på mig, jag kan vara lugn.
En nära förälder lyssnar och är övertygad om att det är viktigt att visa att man finns där, att man bryr sig.
Nästan alla bäbisar tycker om bli burna, gärna hud mot hud de första dagarna efter födseln, att födas är en stor omställning! Att komma ut från den trygga omslutande livmodern till moderns famn, att andas, att se, och att höra ljud som förvisso är bekanta men som nu är mycket närmare och högre.
För att göra omställningen mildare bär många sin bäbis i bärsjal redan från födseln. Den smiter åt runt barnets lilla kropp vilket kanske känns lite som livet inne i livmodern?
Bärandet är en stor del av det Nära föräldraskapet och fortgår i princip tills barnet är för tungt för att bära. Många använder sjal eller sele istället för vagn och tycker det fungerar bra även när barnet blivit lite större.
För de flesta känns det lika naturligt att vara nära sitt barn på natten som på dagen och för ammande mammor är det oerhört smidigt att ha barnet nära och kunna amma halvsovande utan att gå ur sängen. Även om man inte ammar finns det många fördelar med att sova tillsammans med sitt barn. Det är tryggt för barnet att se föräldern om det vaknar på natten, många barn öppnar ögonen och somnar sedan lugnt om igen.
När barnen blir lite större och börjar sätta ord på sina känslor och funderingar är det viktigt att lyssna och respektera.
Lyhördhet, närhet och respekt är ledorden för ett Nära föräldraskap.
Av LisenN
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Ojoj, bra att veta :-O :-D Även om jag bara är 11 år…
Det är så sant som du säger, Lisen! Lyhördhet, närhet och respekt är ledorden för ett nära föräldaskap! 
/Désirée