Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikettdagis
Läst 3225 ggr
Bodders
0

Dagis vs dagmamma

Existerar ens begreppet dagmamma fortfarande?

När vi var små, mina syskon och jag var det dagmamma som gällde och som jag minns det så trivdes jag med det. Min unge som numera är femton år… *hur fasen gick det till* har spenderat sin tid på dagis och verkat trivas med det.. men det är kanske svårt att jämföra om man inte testat båda.

Min spontana tanke är i och med min egen erfarenhet att dagmamma vore att föredra med tanke på storleken på barnskockar och personal antal.

Hur ser ni på saken?

sissie
0

Jag har aldrig haft mina barn på dagis utan de fick några timmar varje dag vara på lekis. Träffa kompisar m m. På det lekis som mina barn gick på så var det även andra bran som gick på lekis i kombination med dagmamma.

Jag tror dagmammor är bättre än dagis. Mera familjärt och mindre med gnabb mellan barnen. Jag tror att dagmammor har lättare att hinna med och se om det uppstår tvister mellan barnen och kan hjälpa dem att lösa det på en gång. Jag tror dagispersonalen har så fullspeckade scheman att de lätt missar gnabbandet.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

minimamma
0

Hos dagmamma är barnen mer utlämnade till att just den dagmamman är bra, pigg och på bra humör. På dagis hjälps flera i personalen åt och de kan avvara en personal till att lösa en konflikt medan de andra kan vara med de andra barnen.

Jag har haft både dagis och dagmamma till barnen och tycker det är likvärdigt OM det är tillräckligt med personal på dagis. Vilket det inte är här nu, men var för bara ett par år sedan.

Trollhassel
0

Jag har otroligt goda erfarenheter av dagmamma. Min dotter går hos dagmamma och vi är toknöjda med henne. Hon går där med tre andra barn och det märks att de får utveckla sina egna personligheter, fritt och självständigt + att de har tryggheten i en liten grupp. Dock är dagmammor ett utdöende yrke. Det finns ingen efterfrågan och nästan alla kommuner väljer att inte nyanställa fler dagmammor. Här i min kommun slutar den sista dagmamman (min dotters dagmamma) i höst och hon får då börja på dagis i stället.

Min dotter är bara inget dagisbarn. Hon passar bättre i lugn och ro i liten grupp, därför valde jag dagmamma. Nu när hon gått där ett år är jag inte lika oroad för dagis längre, men i början skulle det knappast ha varit lätt för henne att landa i en större barngrupp.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[FruStein]
1

Som förskollärare undrar jag hur en dagmamma gör när man vid t.ex. utevistelse behöver byta en blöja, någon ramlar, jag själv måste springa på toaletten, någon blöder näsblod etc. Jag har ju då mina kollegor som kan hjälpa till och se efter de andra barnen - hur ofta måste en dagmamma lämna större delen av barngruppen utan uppsikt?

Där jag jobbar har vi 15 småbarn, 1-2-åringar, fördelade på tre heltider. Det innebär att barnen ofta får vara i mindre grupper - en vuxen och fem barn - när vi har planerade aktiviteter. Sedan tror jag att det handlar mycket om hur man är som person; om man ser även små barn som individer som bör respekteras för sin vilja och få hjälp att värna om sin integritet. Jag är jätteglad över mina kollegor och speciellt vid inskolningar. Då kan ett nytt litet barn få sitta på just "sin" frökens höft i veckor - och det går bra eftersom man är flera som kan hjälpas åt med de andra barnen som redan är trygga i med pedagoger, andra barn och miljön.

Trollhassel
0

Vår dotters dagmamma försöker förbereda sig så bra som möjligt innan hon ska gå ut med alla barnen. Hon har med sig blöjor och allt sånnt och byter ute om vädret tillåter. Dessutom har hon oftast sällskap av en annan dagmamma + hennes dagbarn när de går ut, så det löser många problem. Hon lämnar naturligtvis aldrig barnen utan uppsikt utom inne på tomten där hon har staket runt osv.

Med Vänliga hälsningar

[FruStein]
0

#5 Men då kanske inte alla dagmammans barn är småbarn, om hon kan tänka sig att lämna dem ensamma en kort stund på tomten? Små barn kan ju lätt bli väldigt fysiska med varandra om de hamnar i konflikt och då kan en hel del skador uppstå inom loppet av några sekunder.

Trollhassel
0

#6 Nej, hon har två som är 2, ett som är 3 och ett som är 4,

Med Vänliga hälsningar

Bodders
0

Då har vi fått en åsikt från en förskolelärare… finns det nån som jobbar som dagmamma som vill ge sitt perspektiv?

jag tror ff att det är mer konflikter med större barngrupper,.

giffan
0

#8 fast i större grupper har man även större valmöjlighet vad gäller kamrater. är man hos en dagmamma och har tre andra barn att välja på och man inte fungerar med dem. då kan det inte vara roligt. på dagis kan man alltid välja vem man vill vara med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus