Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikettsömn
Läst 3989 ggr
LisenN
8

Fri sömn

Alla måste vi sova och sömn är ett omtalat ämne bland småbarnsföräldrar. Här berättar jag hur vi valt att göra, eller nej, det var nog inget medvetet val nu när jag tänker efter...

Det var nog inget jag ens reflekterade över när vi kom hem med vår första son, han somnade lite här och där och då och då.

De allra flesta vet vad fri amning innebär men fri sömn är inte lika känt och de flesta "nattar" sina barn en viss tid på kvällen.

Här hos oss tar var och en ansvar för sitt eget sovande, man sover när man är trött helt enkelt. Vaknandet är inte lika fritt, killarna har skola och måste upp i lagom tid för att hinna med morgonbestyren. På helger och lov sover de så länge de vill men vaknar ungefär samma tid som på skoldagarna.

7 åringen kommer vid 20 snåret och säger: -Jag går och borstar. Så borstar han sina tänder, säger till oss att bli med till sängen och där säger vi Natti.

9 åringen börjar gnugga sig i ögonen omkring 21.30 men han kämpar emot in i det längsta och dimper i säng runt 22.

Lillplutten som nu är 3 månader fick sova i min famn tills jag gick och la mig men sen såg jag ett mönster, han somnade hos mig vid 20-21 och sen sov han till 00. För några dagar sedan började jag lägga ner honom i vår säng när jag såg trötthetstecknen och hittills har det fungerat bra.

Min tanke är att barnen känner bäst själva när de är trötta. Jag skulle protestera vilt om någon tvingade mig i säng när jag inte var trött….

Vad tänker ni?

Av LisenN

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Chieko
0

Hmm. Mamma har ALLTID tjatat på mig och min bror om att det är dags att sova. Jag har flyttat nu och började säga emot under högstadie/gymnasiet. Min bror fyller 18 i April och mamma säger fortfarande åt honom, även om han inte lyssnar… Jag har på detta sätt måååånga gånger blivit såååå trött på mamma för att hon tjatar…. Nu när man bestämmer själv blir det ofta tidigare än hemma. Eller så är det för att man är "gammal" nu :P

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

LisenN
0

Ja det är nog ofta en källa till konflikter, och till att barnet blir trött på sin förälder Flört

Intressant det du säger, att det blir tidigare nu, kan det vara så att det hela tiden finns en önskan att få bestämma själv?

Jag vet ju inte om det här funkar på alla barn men med mina har det gått jättebra.

Minstingen (3 månader) sover 6-7 timmar sammanhängande under natten. Om det beror på att han fått styra själv och sovit mycket i min famn eller på nåt helt annat kommer vi ju tyvärr aldrig få veta..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

pernillaa
0

#2. Jag tror att det beror till stor del på att vi är olika och har olika energinivå. Min son sov redan från början(så fort vi insåg och åtgärdade att han inte tålde mjölk) ca 10 timmar sammanhängande varje natt, och då i egen säng. Han är 5 idag och fortfarande en sjusovare som inte skulle vakna ens om plogbilarna här utanför skulle dra med sig väggen till hans sovrum. ^^

Ha en bra dag! // Pernilla

giffan
0

Jag är nog av det traditionella sova på tider. har märkt på mina barn att sömnen och rutinerna för sömn är jätte viktigt. På loven får de. styra lite mera själva, och sa mycket konflikter som vi kan ha då har vi inte annars. äldsta grabben som har asbergers han är rent sömn beroende. vi har inga konflikter om när man ska lägga sig. vi har bestämda tider under veckorna så alla vet när det är lägg dax. här lägger vi oss. vid 21.30

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Chieko
0

#14 Om han har asbergers blir det väl lite skillnad. Och jag tror att om man är van är det inte samma sak som under lov. Som jag skrev ovan tjatade mamma mycket på oss, men loven har ju varit lite friare, Då tar man ju chansen att lägga sig så sent som möjligt eftersom man inte får det annars = jättesned fördelning av sömnen helt plötsligt.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus