Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikett: resa
Läst 1582 ggr
Bodders
0

om man tar med sin unge..

dit man ska…

och det råkar sammanfalla med att det är den tiden som ditt eller datt ska ske enligt rutiner man har…

målar man in sig i ett hörn om man aldrig ruckar på sina rutiner…

eller är det viktigt att det alltid är samma dag ut och dag in?

Min unge var med högt och lågt.. plockade jag svamp låg hon  i mossan och sov,, var jag i stallet hos hästen låg hon där och sov, vad jag menar är att bara för man skaffar barn måste man väl inte sluta med sånt som krockar med barnens rutiner?

Har en bekant som inte kan göra något överhuvudtaget om det krockar med än det ena eller andra… vilket innebär att det finns 90 min på ett dygn när man kan hälsa på tex utan att det stör så att säga…

giffan
0

Håller med dig där. framförallt när barnen är små. när de blir äldre tycker jag sömnen är så viktig att det inte får bli för mkt sena kvällar. mina barn har alltid varit med mig. har inte barnvakt för att göra saker.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LisenN
0

När de varit små, upp till 6 månader ungefär, har jag mest hållt mig hemma. Gillar inte att sätta dem i bilbarnstol å sen har jag inte känt något behov av att åka omkring.

Vi har inte heller haft barnvakt utan de har fått vara med på det vi gjort.

Det har gått utmärkt att ta med mat och ge dem den ungefär samma tid som om vi hade varit hemma.

Rutiner kan vara bra men jag vill inte ruta in precis allt, vill att barnen ska lära sig vara flexibla och se att allt inte alltid är exakt likadant.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Bodders
0

precis och min unge överlevde ju=)

giffan
0

#2 Precis man måste vara flexibel, men sömn är viktig speciellt när de kommer upp i skol åldern.. före det så brukar det gå hur bra som helst att flexa lite.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

minimamma
0

Jag säger att det beror på barnet.. Jag har ju 4 stycken och märker stor skillnad på dem. Sonen skulle absolut ligga i sängen med täcket upp till hakan kl. 19 från det att han var kring halvåret. Fortfarande i skolåldern är han väldigt känslig för ruckande av rutiner. För ett år sedan funkade det inte att senarelägga nattningen med 20 min en gång… Medan dottern och andra sonen kan vara uppe en timme eller två längre utan problem…

Tredje hände med precis överallt och honom sövde vi aldrig. Han somnade ändå och åt när han var hungrig. Så fungerar han fortfarande…

Så det är olika med olika barn och olika föräldrar vad man har för behov.

minimamma
0

Det viktigaste är ju att alla i familjen mår bra!

JonasDuregard
2

För små barn är ju rutiner en strategi som fungerar väldigt bra för att få både barn och föräldrar att må bra. Om man höjer upp strategin till en naturlag så kan man få problem. Man måste kunna väga värdet av att upprätthålla rutinerna mot värdet i att ta sig för något annat.

När barnen blir större måste man ju också börja träna på att frångå eller ändra rutinerna eftersom det är en viktig färdighet som alla måste lära sig någon gång i livet.