Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikett: sömn
Läst 2604 ggr
LisenN
1

Amma barnet till sömns

Min lilla (4 månader) har fått somna vid bröstet sedan han föddes. En del hävdar att det är dumt för man får problem att få dem att somna utan att snutta.

Jag gjorde likadant med 7 åringen när han var liten och som jag kan minnas började han somna "själv" när han var ett år ungefär. För mig är det inget problem att ha dem vid bröstet när det är sovdags men många tycker säkert det är dumt att vänja dem vid det.

Så här säger Marit Olanders och Pinky McKay:

http://amningsbloggen.blogspot.se/2012/02/det-ar-en-myt-att-det-ar-dumt-att-lata.html

Hur har ni gjort och av vilken anledning?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

giffan
0

Mitt första somnade alltid vid bröstet… sen la jag han i sängen och han sov hela natten…

Han har alltid kunnat sova varsom helst närsom helst…

De andra två har väll mera somnat med flaskan… då jag inte ammade dem helt eller speciellt länge… Men dom har oxå sovit hela nätter och kan sova varsomhelst när som helst.. (med undantag från den ena som haft öroninflamationer hela uppväxten, men det är ju annat..)

Har inte gjort annorlunda för att jag gav dem flaska, vakna de på natten fick de mat! Även om de ibland bara ville ligga och snutta och kanske inte alltid var hungriga.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LisenN
0

#1 Minns du hur det var när du slutade amma/flaska? Somnade de lätt utan då eller var det svårt för dem?

De som förespråkar att man lär dem somna utan att snutta hävdar att de får svårt att somna på egen hand om de inte lär sig det tidigt. Så har inte jag upplevt det, har inte varit några problem alls.

Min första fick flaska och han somnade nästan jämt med den men det var inga problem för honom att somna utan när vi slutade med den.

giffan
0

Nä jag minns inte att jag haft några problem med att få dem att somna. blev mera att när flaskan var slut så lekte de med den en stund och sen somnade dom.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
0

Båda mina döttrar ammade jag till sömns så länge de önskade detta, men gradvis somnade de utan att bli ammade och jag kan inte minnas att det var några problem med det, snarare var det lugnt och rofyllt för oss Glad

/Désirée

LisenN
0

#4 Så känner jag med, att det är lugnt och skönt vid läggdags som det är nu. Skulle aldrig falla mig in att försöka lära lillen att somna på egen hand nu, det kommer av sig självt senare Glad