Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikett: bvc-läkarbesök
Läst 2489 ggr
LisenN
0

BVC och amningsrekommendationer

Livsmedelsverket har ändrat rekommendationerna om smakportioner för att BVC ändå inte följer de gamla rekommendationerna. De ger heller inte rätt råd om amning, av 73 barnavårdscentraler var det bara en som gav rätt råd.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=rekommendation_om_amning_andras&videoid=2073630

Jag har själv fått fel råd på BVC och tycker amningskompetensen generellt verkar väldigt låg.

Vad säger ni, är det så illa som det verkar på BVC?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

saraBvB
0

Nej BVC har inte varit till någon vidare hjälp. När dottern var över 6 månader blev jag direkt motarbetad. De mesta av råden jag fick därifrån verkade komma från barnmatsföretag.

Bra tips och råd fick jag istället på Internet amningshjälpen, sjalbarns forumet.

Men det beror ju mycket på vilken BVC -sköterska man får. På vårt BVC är det också så att läkaren som är kopplad till BVC inte är barnläkare. Barnläkaren får man kontakt med först om det är något extra knepigt. Deras barnläkare har inget emot amning, men deras ordinarie gillade det inte alls.

LisenN
1

#1 Har de sagt rakt ut att du borde sluta eller har de visat sitt missnöje på andra sätt?

Jo det är nog väldigt olika, vi böt BVC då sköterskan vi hade var snabb att säga att det inte alls var säkert min mjölk skulle räcka. Hon tyckte att vi skulle vara beredda på att få börja med ersättning.

Jag hade sagt att jag ville amma och lillpojken ökade i vikt som han skulle men ändå pratade hon ersättning!

Nu har vi en positiv sköterska men än är ju min son under 6 månader, får se om det blir annat sen..

Välkommen hit förresten Glad

saraBvB
0

Jag har ett barn som var sen med att äta och som hellre ammade än åt mat och det var inte populärt både läkaren och sköterskan rådde mig att sluta och att ge henne gröt eller välling. Eftersom hon är en liten tjej både kort och smal så fick vi gå ofta på kontroller och på varje kontroll tjatade de om amningen Rynkar på näsan

Men innan 6 månader var det inget problem, men jag misstänker så här i efterhand att jag inte hade fått speciellt mycket hjälp om det varit mer krångel. Tipset jag fick för ömma bröstvårtor var t.ex "använd napp"

Sköterskan skulle nog få en mindre chock om hon fick veta att jag fortfarnande ammar min 5 åring hon skulle verkligen inte tycka att det är normalt. Faktiskt var det inget jag plannerade att göra det bara blev så eftersom det var mest praktiskt.

LisenN
0

#3 Fy så trist när de säger så! Amningen är ju toppen i de fall barnen inte vill äta så tidigt som bvc tycker Glad

Ja det är tur att det finns annan hjälp om amningen krånglar. Napp mot ömma bröstvårtor Förvånad jag upphör aldrig förvånas över konstiga råd!

Minns du när du slutade berätta för sköterskan att du ammar?

Har sett att jättemånga "undanhåller" det för bvc sköterskan just för att de vill slippa tjatet om att de borde sluta. Sååå synd att det inte ses som positivt av alla Rynkar på näsan

saraBvB
0

#4 Jag slutade ganska tidigt att vilja berätta, men jag har lite svårt att ljuga om jag får frågan direkt, men runt 2 1/2 år efter att vi gjort en utredning på USÖ (Örebro sjukhus) Angående längd och vikt (som visade att allt var ok och att hon mådde bra, inte var glutenintollerant och inte hade näringsbrist) så slutade hon fråga och jag slutade prata om det också.

Jag känner verkligen inte igen mig alls i bilden av att BVC amningshetsar utan snarare flaskhetsar. Det känns verkligen jättetråkigt att de är så negativa och att de lyssnar mer på barnmatsindustrin än oberoende forskning.

LisenN
0

#4 Jag har heller inte känt av någon amningshysteri. Jag har fått leta info själv och flera gånger har jag fått höra "ibland måste man ge upp" och "borde du inte sluta amma nu".