umgängestvist spädbarn
hej. jag undrar om nån kan ge mej nåt tips på hur jag ska hantera detta.jag har en tre månader gammal pojke och har nyss separerat från pojkens pappa. han har inte varit särskilt delaktig när det gäller pojken, inte skött honom, aldrig bytt en blöja, kan inte trösta honom, och förstår helt enkelt inte hans signaler. jag vill att deras umgänge ska succesivt trappas upp med mej närvarande första tiden, eftersom jag är pojkens trygghet och primära anknytningsperson. men det går inte pappan med på, utan han vill ha honom hos sej ensam. upprepade separationer från mej är väldigt stressande för ett sånt litet barn, och han skulle verkligen inte må bra av detta. jag har erbjudit mej att komma hem till honom med pojken eller att han kommer hit, men han vill inte. hur ska jag göra?
Hejsan!
Är beslutet redan fattat om pappans umgängesrätt? Eftersom de ska se till barnets bästa skulle jag tro att de beslutar att pojken ska få träffa pappan med dig närvarande. Det är ju som du själv säger väldigt stressande att bli separerad från dig om pappan inte tidigare varit delaktig.
Har du hört med familjerätten om de kan hjälpa dig prata med barnets pappa?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Sök hjälp hos familjerådgivning och/eller soc!!! Det ska ju vara för barnets bästa och inte för föräldrarnas bästa….