Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikett: amning
Läst 2570 ggr
minimamma
0

Hur länge har du ammat?

Är lite nyfiken på hur länge ni ammat? och varför.

Själv ammade jag äldsta dottern i 15 månader sen ville hon inte. Fick ta en paus då hon var 13 mån pga infektion och sen kom det aldrig riktigt igång igen.

Andra sonen ammade jag i 10 mån. Han var allergisk mot mjölk och vi var bortbjudna och de hade självklart i en klick smör i all mat trots de visste, så då slutade jag så han inte fick ont i magen.

Tredje ammade jag i 13 mån. Sedan en dag var jag trött och kom hem från jobbet och han ville. Jag sa nej jag vill inte och han frågade aldrig efter det igen.

LisenN
0

Jag ammade första sonen i 3 månader. Vet inte om jag ska säga att jag ammade för jag pumpade mestadels och gav på flaska.

Han är för tidigt född och en sköterska på neonatalavdelningen sa att det gick utmärkt att amma först och ge flaska efteråt… Det gjorde det såklart inte.

Andra sonen ammade jag i bra precis 2 år, då rann det ut i sanden så det var inte mitt beslut att sluta.

Klurigt när du frågar varför.. Men det är väl efter vad jag läst om vad som är naturligt när de jämfört med andra primater. Och att de allra flesta väljer att sluta själva när de är mellan 2 och 4 år om man ammar fritt.

Så har det ju en massa andra fördelar, både hälsomässiga och praktiska, jag behövde aldrig ge honom välling och det fanns alltid något för honom att dricka.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

giffan
0

Första ammade jag till 6 månader… sen titta han bara på mig och skratta… så var det över…

de andra ammade jag aldrig helt (tvillingar) Eller jo, jag pumpade och gav på flaska.. och ammade… sen blev det mera och mera flaska av praktiskt skäl, men det är ju oxå ett sätt att överleva på…

Det har alltid gett sig själv lixom.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
0

Jag ammade båda mina döttrar i tre år vardera. Välling behövde de av den anledningen aldrig. Jag upplevde det som mycket positivt och att det dessutom gav en viss ekonomisk besparing var ju inte fel Glad Hela sista året var det bara morgon och kväll som gällde och när vi slutade helt så var vi överens om det. Äldsta tjejen slutade självmant när yngsta tjejen föddes och när yngsta tjejen var knappt 3 år trappade hon självmant ned.

/Désirée

LisenN
0

#3 Nog är det praktiskt allt! Slippa vispa välling och alltid ha maten med, och klar Glad

Slutade hon precis när andra föddes? Sa hon något om varför hon valde att sluta?

DesK
0

Ja visst är det! Nej men rätt snart efter det. Hon tyckte bara att det nu var lillasysters tur Glad Båda tjejerna fick sova hos mig så länge de ville Glad

/Désirée

saraBvB
3

Jag ammar snart 5åring men jag tror vi är på väg att sluta. Intresset från hennes sida är inte lika stort längre.

Det har varit väldigt praktiskt när hon varit sjuk och skönt att slippa ge välling hade hon inte ammat hade hon nog levt på välling i några år.

LisenN
0

*puttar upp*