Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikettamning
Läst 9971 ggr
LisenN
2012-02-29 10:33
5

Amning

Här vill jag börja med några klargöranden för att slå hål på myter som tyvärr etsat sig fast ganska hårt.

*De allra flesta kan amma med rätt stöd och rådgivning.

*Bröstens storlek och form har ingen betydelse och en kvinna med små bröst kan producera lika mycket och lika bra mjölk som en kvinna med stora bröst.

*Bröstvårtorna blir inte utslitna av att barnet snuttar ofta. (Förutsatt att barnet har ett bra tag.)

*Mjölken kan inte ta slut helt plötsligt.

*Man kan inte mäta hur mycket mjölk man har i brösten genom att pumpa eller handmjölka ur. Barnet är mycket effektivare än både pumpning och handmjölkning och får i sig betydligt mer med sin teknik.

*Att väga barnet efter amning är helt meningslöst. Bröstmjölkens innehåll varierar över ett dygn och barnet äter olika mycket vid varje tillfälle.

*Mjölken blir inte mindre värdefull för barnet efter en viss tid, sammansättningen ändras ytterst lite.

Amning är inte bara mat, det är tröst, närhet och värme också. En del spädbarn vill ligga vid bröstet så gott som hela tiden, andra äter snabbt och inte så ofta. Samma gäller lite större barn som delammas, vissa dagar blir det bara någon enstaka snuttstund och andra blir det mer och oftare.

För att amningen ska fungera optimalt är en bra start viktig. Ju fortare barnet läggs på moderns bröst efter födseln desto bättre. Därmed inte sagt att man inte kan amma om barnet och modern skiljs åt några timmar.

Mjölken som bildas de första dagarna kallas colostrum, den är gulaktig och innehåller många viktiga ämnen. Efter colostrum kommer den mogna modersmjölken, mellan dag 2 och dag 6 efter födseln brukar produktionen sätta fart ordentligt och man får ofta en överproduktion som lugnar sig när brösten ställt in sig och vet hur mycket barnet behöver. Det är så fiffigt ordnat att efterfrågan styr tillgången, ju mer mjölk barnet tar desto mer bildas, precis som i toalettens vattenbehållare. Det kan vara bra att känna till om man skulle behöva öka på produktionen, ammar man lite oftare under ett par dagar så blir det alltså mer mjölk.

Särskilt bra för att öka mjölkmängden är nattamning, det är på natten halten av prolaktin, hormonet som styr hur mycket mjölk som bildas, är som högst. Om barnet är extra snuttigt ett par nätter kan man trösta sig med att det troligen beror på att mjölkmängden behöver ökas.

En del kvinnor upplever motsatsen - att de har för mycket mjölk. Brösten blir spända och det kan göra ont. För att minska mängden kan man låta barnet snutta från samma bröst två gånger efter varandra och i nödfall, om det är väldigt spänt, mjölka ur lite för hand ur det andra.

I början av amningsstunden kommer ganska blaskig mjölk och i slutet kommer den feta mjölken. Därför är det viktigt att låta barnet snutta klart så han eller hon får i sig den feta mera mättande mjölken på slutet. Om barnet bara får den laktosrika förmjölken kan det orsaka magknip.

Man vet inte varför det är på det viset, det kan vara för att barnet ska kunna släcka törsten även om det inte är hungrigt. En snabbsnutt då och då är inget man ska oroa sig för men förekommer det ofta kan det vara bra att försöka hitta orsaken.

Det finns bra hjälp att få om något krånglar, Amningshjälpen är en ideell organisation som har hjälpmammor som svarar på alla tänkbara frågor om amning. Hjälpmammornas kontaktuppgifter hittar ni här:

www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=44

Av LisenN

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

DesK
2012-04-08 12:39
1

Ännu en myt som många välmenande blivande mormödrar säger till sina havande döttrar är: Tro inte att du ska kunna amma, för det kunde inte jag, lika bra att börja med flaska direkt.

Lisen vilken bra artikel Glad

/Désirée

LisenN
2012-04-08 14:23
1

Ja just det, den glömde jag. Undra hur många som inte ens försökt för att de fått höra att deras mamma inte kunde..

När 4 timmarsregeln fanns var det inte många som lyckades upprätthålla en tillräcklig mjölkproduktion, då trodde kvinnorna att det var deras kropp det var fel på. Tur att vi nu vet bättre!

DesK
2012-04-08 14:29
0

Den där 4-timmarnsregeln är nog bland det dummaste jag har hört talas om! Klart att man inte kan amma efter klockan!

/Désirée

LinaN
2012-05-02 08:59
1

4-timmarsregeln? vad är det för något?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

DesK
2012-05-02 09:02
0

Under en period ansåg man att mamman skulle amma sitt barn var fjärde timma, vilket naturligtvis aldrig funkade, men det är iallafall det som kallas för fyratimmarsregeln.

/Désirée

LisenN
2012-05-02 10:00
2

Man skulle amma var fjärde timma och däremellan skulle barnet inte under några omständigheter plockas upp ur sin bädd. Gick man emot detta skulle man få ett bortskämt barn sas det.

Kvinnorna som ammade på detta vis kunde oftast inte upprätthålla tillräcklig mjölkmängd, tillgången styrs av efterfrågan. Kvinnorna trodde det var dem det var fel på, att deras kroppar inte klarade av att producera mjölk.

Än idag tror många att de sinat, att mjölken plötsligt tagit slut. Ofta hör det ihop med att barnet har en ökningsperiod och därför snuttar väldigt ofta. Då är det lätt att tro att mjölken tagit slut, bäbisen blir ju inte nöjd! I själva verket är det bäbisens sätt att be brösten producera mera mat.

smurfan-13
2012-06-26 23:49
4

Jättebra!

Min mor påstår sig ha totalsinat m min storasyster då hon var 4 mån (hon gick inte upp i vikt så då slutade hon amma), med mig pumpade hon ur för att upprätthålla amning i iaf 6 mån o m lillsyrran orkade hon bara amma i 3 mån. Så jag var instäld på riktigt rejält krångel för att få amningen att fungera. Läste alla råd inför bra amningsstart o allt jag kom över, ingen napp, viktiga första tiden osv osv.

Ungen kom och hamnade på iva och inget blev som tänkt. Han fick napp och sondmatades, blev bara frustrerad o ledsen vid bröstet och jag var rädd att det aldrig skulle funka. Men jag pumpade på och när vi sen lämnade sjukhuset 11 dygn efter förlossningen så ammade vi och det gör vi än 9 mån senare. Och trots morsans multibekymmer med amningen och trots vår start som, enligt det man kan läsa innan, blev helt fel så har amningen fungerat super sen sonen blev stark nog att orka amma.

Så det kan bli bra trots allt strul ;)