Bärsele
Vet inte om denna frågan har ställts 100ggr här inne men då får ni länka :)
Iaf vad har ni haft för bärsele? Och jag är inte så intresserad av bärsjalar, har redan en ringsjal som jag använder emellanåt. Men jag vill ha en bra bärsele som barnet kan sitta framåtvänt och som man orkar bära ganska långa stunder med.
Har kollat på den Babybjörn som har ett svankskydd eller ett midjebälte, någon som testat dom? Eller har någon annan Babybjörn eller liknande som ni varit väldigt nöjda med.
Har nu en gammal Babybjörn som inte alls blir bekväm i längden då all tyngd läggs på axlarna och ryggen.
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Hej!
Jag har burit mest i sjal men en hel del i sele med.
Till mellan sonen hade vi en Patapum http://www.knyt-an.se/visa_produkt.asp?id=774&t=Patapum+Baby+carrier%2C+Khaki+ och den var helt okej.
Jag är rätt liten (158 lång) så de flesta selar är lite för stora men nu köpte jag mig en Boba 3g http://www.mammabarn.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=309&t=Boba+3G som passar min kropp bättre.
Kan rekommendera båda 2, de är lätta att använda, sköna att bära i och barnet hamnar i en bra position.
Skillnaden mellan dessa ergonomiska selar och den babybjörn kallar ergo är enorm! Kika på bilderna så ser du skillnaden på hur barnen sitter. I de ergonomiska selarna hamnar barnet i såkallad grodposition vilket är en skonsam ställning för rygg, bäcken och höfter. I en babybjörn hänger barnets ben och dinglar vilket inte är helt optimalt.
Vill du läsa mer om just den ergonomiska biten kan jag ge dig länkar, bara att säga till.
Finns en massa rikrigt bra selar i olika prisklasser så det är en djungel! Beroende på var du bor kanske du kan få prova selar hos någon så du får känna vad som passar dig bäst.
Hoppas du hittar en sele både du och barnet trivs med 
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Jag har kollat ganska mycket på dom, ser ju jättebra ut. Men helst vill jag ha en där barnet kan sitta framåtvänd. Vet du om det finns någon ergonomisk där barnet kan sitta framåt?
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
#2 Dessvärre inte, det är svårt (omöjligt?) att få till det så att barnet sitter på ett bra sätt (ergonomiskt) utåt.
Det enda jag vet är sjal och en position som kallas buddha men sjal ville du ju inte ha 
Jag själv tyker det är bra att bära på ryggen och mina killar har nöjt sig med det de sett då. Kan det vara något?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Vi har en pognae, men den är som de flesta (alla?) ergonomiska selar inte möjlig att bära barnet framåtvänd. Måste du kunna bära barnet så? Det går ju att kolla framåt även om man sitter inåtvänd hälsar min grabb ;)
Hmm… Kom på att becos gemini kanske går att ha framåtvänd??
Varför ska barnet sättas framåtvänt? Det blir väldigt mycket intryck och barnet har inte en chans att värja sig som det kan göra om den lille sitter inåtvänd. Ungarna är böjliga, rörliga och kan vrida sig runt så de ser och blir det förmycket intryck så gömmer de sig igen mot mammas eller pappas bröstkorg.
Barn som sitter på ryggen och med fri sikt över mammas eller pappas axel kan fortfarande gömma sig om det blir förmycket.
framåtvända barn och babybjörn går inte bra ihop för mig. tycker det ser hemskt ut när ungarna dinglar i BB-en och ser apatisk ut för att det blivit förmycket…. Men det är MIN åsikt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.