Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikett: börja-äta
Läst 1777 ggr
LisenN
1

Vad har ni börjat med?

Mina första två pojkar har fått smakportioner, den äldsta från 4 månader och den yngsta började vi med när han var 6 månader.

Nu tänkte vi vänta tills skrutten själv visar att han vill ha men VAD ska vi börja med?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Åsa
2

Ville fick potatispure' som första smakportion vid fyra månader. Det var ingen hit enligt honom. Själv tyckte jag det kändes som en konstig ide' att ge mitt barn smakportioner och särskilt att det rekommenderades att man skulle ge samma sak en tid för att barnet skulle vänja sig vid en smak och sen byta. Vem vill äta så tråkigt tänkte jag. Och om nu barnet får potatis en tid och sen broccoli en tid osv med alla grönsaker och rotsaker, hur skall det då komma ihåg det första? Så efter första smakportionen blev det inga fler. Han fick istället smaka på det han ville och som vi höll på att laga. Han slickade glatt på rå kålrabbi och sög lyckligt på Finncrisp. För övrigt var pure' inget för honom. Han gillade tuggandet :-) Jag höll helt enkelt fram allt under matlagningen och han valde allt. Han har alltid ätit det vi ätit (dock inte socker, sånt barn under ett år inte får äta och inte salt för det äter inte vi heller) och han är nu en mycket nöjd ettåring som gillar allt.

LisenN
1

#1 Åh vad jag känner igen! Precis så var det med min första son, det kändes så himla fel men ändå fortsatte vi..

Har du inte varit rädd att han ska sätta bitar i halsen? Det är något jag är rädd för, får försöka tänka att de små är konstruerade för att klara av det…

Pappa_Tomas
1

Det verkar bättre att ge dom det dom vill ha när de visar att dom vill Glad

minimamma
1

De har en reflex som gör att de hostar när maten kommer för långt bak i munnen. det gör att de hostar för att inte få mat i halsen. Så det är inget man behöver oroa sig för. Jag tror det är värre om de inte får prova att äta bitar innan reflexen vuxit bort.

Mina har börjat med syrade grönsaker, gurka, morötter och surkål. Det älskar de. Pureer har de inte gillat. De vill helst äta själva. Googla på BLW. Finns mycket information om det. Men det innebär att barnen själva stoppar in maten i munnen.

Yngsta började sitta med vid bordet och suga på råa morötter och äpplen då han var kring 5 mån. Sedan visade han tydligt när han ville ha mer. Är dock inte så matglad för tillfället…

Åsa
1

#2 Jag tänker som 4 och det har gått bra. Han har satt i halsen två gånger men det var ingen fara. Jag tror det skulle kännts värre om han varit van att allt var mjukt och bara att svälja när det sen kom bitar. Då skulle det nog vara lättare att sätta i halsen. #4 Ville gillar också surkål och syrade grönsaker. :-)

LisenN
1

#3 Håller med Glad

#4 Tack för tipset om BLW, fanns ju mycket att läsa där! Skönt att höra om reflexen, det kanske kan få mig att slappna av.

#5 Ja det har du rätt i, ger man mosat först så måste det ju bli jättekonstigt med bitar sen…

giffan
1

Första barnet tror jag jag gav morot och banan. banan var en hit…

de andra barnen har nog fått lite av varje.. minns faktiskt inte riktigt, men mina barn har alltid setat med vid bordet tidigt och då har de ätit våran mat..

Har aldrig lixom låtit barnen äta först och de vuxna sen…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

redheadgeorgeous
1

Min dotter var 2½ nä vi började ge henne. Hon vart så tjurig av att se oss äta men inte fick smaka så vi fick ge henne. Hon ville inte lugna sig alls. Jag gav henne majspuré som första och hon älskade det.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/