Nära föräldraskap iFokus

Nära föräldraskap

Etikettspädbarn-0-1-år
Läst 2389 ggr
JossanH
1

tvätta spädbarn

Hur ofta badar, duschar eller tvättar ni av era spädbarn och hur noggranna är ni?

Sajtvärd på Iller.ifokus

LisenN
1

Vår lilla duschades eller badades allt från 2 gånger/vecka till varannan vecka när han var pytting. Då gjorde vi det för att det var mysigt och för att han skulle vänja sig vid vatten, inte för att han var smutsig.

Hals och händer torkade vi av med trasa 1-2 gånger/dag.

Vi gör ungefär lika nu men det beror på hur mycket han kladdar ner sig, han äter själv (med händerna) och ofta är det lättast att spola av honom i duschen när han "grisat" klart Skrattande

Har knappt använt tvål eller schampo till honom utan tvättar med bara vatten. De blir ju inte "äckliga" på samma sätt som vi så hela kroppen behöver inte tvättas speciellt ofta.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[NeferNefer]
1

På sjukhuset sa de till oss att spädbvarn inte ska badas oftare än en gång i veckan, för de har ett skyddande fettlager över huden, och detta fettlager försvinner vid bad. De blir frusna utan det. Vi badar våran lilla plutt en gång i veckan. Fast jag vet inte riktigt hur länge det här med fettlagret gäller …

JossanH
1

Jag själv badar också min lilla ca 1 ggr per vecka och tvättar av halsveck, ansikte, händer och fötter nästan varje dag. Då och då går jag även över armar och ben. Halsvecken tvättade jag ofta förut för de luktade så illa men nu försöker jag låta dem vara. Bara tvättar av vid behov och pudrar vilket har gjort att de är mycket finare nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus