Hemskolning
Vad tänker ni om hemskolning? Nån här som hemskolar sina barn?
Hoppas det dyker upp någon som hemskolar, vore intressant att få höra lite om det 
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Är inte hemskolning och unschooling omöjligt/förbjudet (tyvärr) nu pga nya skollagen som kräver behöriga lärare vid undervisning?
Me. Myself & My Sims
#2 Så kanske det är. Jag provade googla men hittade inget.
Nån annan kanske vet vad som gäller?
Igår handlade det om hemskolning (bland annat) på tv3 dokumentär och det är precis som #2 skrev numera omöjligt att få hemskola. Det tillåts i speciella fall men då endast under en kort period.
Programmet går att se här: http://www.tv3.se/tv3dokumentar
Hoppas vi kan få höra mer om hur undervisningsklimatet förändras…
Tanken är inte dum alls i mina öron..
Men jag då som gått en 3,5 års universitetesutbildning till just lärare (har en termin kvar), skulle jag få undervisa mitt barn hemma? Jag menar, jag är ju (snart) behörig lärare.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#6 Tror inte det hjälper att man som förälder är behörig lärare men det vore intressant att ringa skolverket och fråga ;)
Jag tycker att hemskolning inte är särskilt optimalt. På en vanlig skola får barnet/barnen möta barn från alla möjliga sociala sammanhang och kulturer. Den får lära sig att samarbeta och slipas personlighetsmässigt mot de andra barnen. Det är nästan ingen annan gång i livet man får den totala mix av människor och vänner som man får i en skola. Den mixen är bra för att individen inte ska bli trångsynt utan lära sig att det inte är konstigt att vara annorlunda och att man kan vara vänner även om ens hemförhållanden skiljer sig. Nu menar jag inte att hemskolade barn är trångsynta, men jag tycker att skolmiljön ger otroliga möjligheter för barnet att lära sig mer om livet och världen.
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!