Under vintern och resor
Jag själv använder både sele och vagn till min bebis och när hon ska sova får hon napp. Det funkar bra för oss men har funderat lite på hur ni som inte använder vagn eller napp löser det under vintern och på resor? Jag vågar inte sätta dottern i selen när det är så halt ute, då är hon betydligt säkrare i vagnen och jag får lite extra stöd på promenaden, hur gör ni som är utan vagn? När ni åker i bilen och ert barn blir tuttsugen när det sitter fastspänt hur gör ni då? Jag måste alltid ge dottern nappen när hon kläds på och ska sitta i bilstolen, sedan är hon nöjd hela resan. Nyfiken :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag använder varken vagn eller napp, inget av mina 3 barn har haft napp och jag har aldrig känt något behov av det heller.
Nu är min minsta 15 månader och när vi är ute har jag honom på ryggen, för att inte halka har jag broddar på skor och stövlar.
När han var pytteliten var jag mestadels hemma med honom men när vi åkte någonstans stannade vi när han blev ledsen och så fick han snutta sittande i bilstolen. Nu går det bra att amma i farten, drar jag ut mitt bälte och lutar mig framåt är det precis så han når :) När jag själv kör stannar jag om han blir ledsen.
På/avklädning har heller inte varit något problem, han snuttade under tiden när han var mindre, likaså vid blöjbyten, har nästan alltid bytt blöja på honom i famnen ;) Nu är han ju större så vi försöker göra en rolig grej av påklädning mm, han får vara delaktig och försöka sätta på/ta av kläder själv eller titta på något intressant under tiden vi klär honom.
Kul att höra hur andra gör, hoppas fler svarar :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Själv far jag ganska mycket själv i bilen med dottern så tror jag skulle bli tokig om jag var tvungen att stanna stup i kvarten ;) Kul att höra hur du har löst det!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fler funderingar ang sele. Jag använder ibland sele när vi är ute och går men man orkar ju inte gå speciellt långa sträckor med den, och med min dotter upplever jag att hon sover mycket sämre i selen än i vagnen, så hur gör ni? Går ni långa rundor så er bebis får frisk luft och får sova ute eller hur gör ni? Ibland går jag rundor på 7-8km med vagnen och då sover hon oftast hela vägen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Vad har du för sele? Med en bra sele skulle jag nog orka gå flera mil med lilleman (11 kilo) på ryggen, med en dålig skulle jag förmodligen inte ens komma utanför dörren ;)
Jag har min på ryggen 45 min morgon och 45 min kväll när jag "gör djuren", inga problem alls :)
Han sover väldigt bra i selen men det beror kanske på att han är van med det?
#4 jag har en manduca, så det är en bra och ergonomisk sele och jag har den fortfarande på magen. I vår/sommar kommer jag nog kunna ha den på ryggen så hoppas det blir bekvämare då! Hon gillade inte selen med nackstöd så har inte kunnat använda den så mycket och nu under vintern är jag så rädd att hon ska frysa om jag har den utanpå vinterjackan. Här hemma tar jag heller aldrig på mig selen då jag hellre har henne på armen eller att hon "hjälper till" i köket från gåstolen, plockar fram mätlådor tex ;) Hur kommer du göra när ditt barn blir större? Sova ute i vagn eller sova inne?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Då är det iaf inte selen som är problemet :) Om man inte drar åt tillräckligt så barnet inte hamnar tillräckligt högt upp kan det bli tungt att bära. Så är vi ju olika byggda med, alla selar sitter inte lika bra på alla bärare, kanske kan vara något sånt?
I sommar kommer nog min pojke sova en hel del på filt på gräsmattan, det har de andra gjort och i och med att vi är ute mycket passar det bra.
Nu i vinter har han sovit inne men ofta med öppet fönster, även när det varit ganska kallt. Frisk luft kan man inte få för mycket av :)
Något jag vet säkert är att han inte kommer sova i vagn för det har vi ingen ;)